Kommenttini
naiville fundamentalistille eräällä keskustelupalstalla:
Kas, Jyrki on
palannut pitkältä jäähyltä perinteisine jorinoineen nyt nimimerkillä zalaam.
Synti ei ole
reaalimaailman ilmiö, joten miten mitään syntiä ei ole tapahtunut.
Ja sitten Jyrkin
jorinoiden analyysiin:
”Olemattomuus ei
luo.”
Esität
eksistenssiä koskevan väitteen (olemattomuus) ja yhdistät sen toimintaan
(luomiseen). Ei näin Jyrki! Olematon olio ei tee yhtään mitään. Voit aloittaa
meinongiaanisten olioiden ontologiasta; ei-olemassaolevien olioiden
ontologiasta. Tähän kategoriaan kuuluu myös sinun jumalasi. Sitten sinulle
Jyrki vähän pohdittavaa: onko ei-olematon sama kuin oleva?
”Mitään ei tule
tyhjästä.”
Esität tämän
loogisena välttämättömyytenä vailla mitään perusteita. Huomaatko ristiriidan?
Sinun jumalasi kuulemma loi jotakin absoluuttisesta tyhjyydestä. Jos jumalasi
oli taas absoluuttisen tyhjyyden ulkopuolella, mikä taas on ristiriita, niin
silloin jumala loi myös itsensä. Jos jotain on olemassa, niin sillä on
materiaalinen syy (sisältää myös satunnaisilmiöt); ei taivaallisen Tepon tai
muun henkiolennon aikaansaama syy. Jumalasi kuulemma on kaikkialla, siis myös
absoluuttisessa tyhjyydessä, ja tämä taas tekee jumalastasi absoluuttisen
tyhjyyden, josta seuraa, että jumalasi on ei-olemassaoleva olio.
”Kaikella on
taustansa ja historiansa.”
Ehkä
deterministisessä mallissasi, mutta maailmassa on paljon satunnaisilmiöitä,
joten esität taas epätoden väitteen.
”Maailmassa
vallitsee syyn ja seurauksen laki.”
Maailmassa on
havaittu aitoja satunnaisilmiöitä, joten fatalistinen maailmankuvasi on
epätosi.
”Luoja on kaiken
alkusyy.”
Vain sinun
uskomusjärjestelmässäsi, eikä väitteesi ole verifioitavissa. Kaikki viitteet
ovat siitä, että väitteesi on taas kerran epätosi.
”Ilman Luojaa ei
olisi mitään.”
Todentamaton
väite tämäkin.
”Luoja loi
enkelit.”
Just joo, tuo on
jo niin hölmöä, että tuskin uskot siihen itsekään. Tosin uskomusjärjestelmäsi
sisällä näin saattoi tapahtua, mutta mitään reaalimaailman relevanssia sillä ei
ole.
”Lucifer-enkeli
lankesi.”
Pelkkää
mytologiaa. Ei reaalimaailman relevanssia.
”Tietämäni
mukaan sen jälkeen kolmasosa enkeleistä lankesi.”
Muinaisessa
myytissä ehkä. Tätä sinä et voi tietää, koska et pysty verifioimaan väitettäsi.
Mitään viitteitä väitteesi totuudesta ei ole pystytty esittämään.
”Lucifer/satana
meni käärmeeseen ja vietteli Jumalan luomat ekat ihmiset.”
Tässä
väitteessäsi on kaikki pielessä; kts edelliset kommenttini.
”Loppu on
historiaa.”
Ei vaan
mytologiaa. Edes tarinan alkua ei ole pystytty todentamaan, joten myös kaikki
sen jälkeen tapahtunut on todentamatta. Jyrki, myytti on myytti.
”Nämä asiat ovat
meille tuttuja, koska Raamattu tuli Suomeen kauan sitten.”
Saattavat olla
tuttuja, mutta eivät siltikään tosia.
”Se että toiset
uskoo ja toiset ei, johtuu henkimaailmasta.”
Jyrki, saat
minut hymyilemään. Uskosi kannalta on katastrofaalista, että ainoatakaan henkeä
ei ole koskaan todennettu. Henget ovat meinongiaanisia olioita nekin.
”Juttu on
looginen.”
Niin, kuuluuhan
mm. ristiriidan käsite logiikan tutkimusalaan. Sinä esität toinen toistaan
ristiriitaisempia väitteitä, joiden totuusarvo on epätosi, toisinaan määrittelemätön.
”Henki oli ennen
ainetta ja fyysistä elämää.”
Joko saa nauraa?
Jyrki, eikö
sinua hävetä esittää todentamattomia väitteitä tosina?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti