Kristinusko on ollut parituhatta
vuotta menestynyt pyramidihuijaus. Aina on löytynyt riittävästi uusia maksavia
verkoston jäseniä.
Tyypillisesti huijauksen uhrit
eivät usko tulleensa huijatuiksi, vaikka rahat ovat huvenneet. He eivät usko
huijaukseen, vaikka huijari todettaisiin oikeudessa huijariksi.
Lähetyskäsky on kristillisen
pyramidihuijauksen perusta. Jokainen huijaukseen osallistuva velvoitetaan
hankkimaan uusia käännynnäisiä eli uhreja. Palkkio on jotain niin epämääräistä
kuin iankaikkinen elämä. Huijauksen uhrille ei kuitenkaan voida esittää mitään
näyttöä palkinnon reaaliarvosta. Kukaan ei ole todistettavasti pystynyt lunastamaan
luvattua palkintoa.
Mikäli potentiaalinen uhri
kieltäytyy osallistumasta huijaukseen, niin rangaistus on sekin jotain
iankaikkiseksi väitettyä; tässä tapauksessa kaiketi rangaistuksella
tarkoitetaan kadotusta, jonka äärimmäisenä muotona ovat visiot ja fantasiat
kuvitteellisesta helvetistä.
Rangaistuksestakaan ei ole
mitään evidenssiä. Niinpä rangaistus on sekin fiktiota. Täytyy olla jo
valmiiksi tasapainoton yksilö, jos kuvitteellisella rangaistuksella uhkailulla
pystytään joku taivuttamaan osalliseksi huijaukseen. Tässä vaiheessa huijattu
on vielä uhri, mutta jos hän jatkaa ketjua eteenpäin tulee hänkin osalliseksi
huijaukseen.
Miksi evankelioimiseen
perustuvaa huijausta ei ole kriminalisoitu? Kuluttajansuojalaki ei
valitettavasti ulotu uskonnollisiin pyramidihuijauksiin.
Kristinuskon
markkinointistrategiahan on myydä tuotetta, jolla ei ole muuta kuin haitallisia
vaikutuksia. Uskosta esitetään väittämiä, jotka eivät selvästikään pidä
paikkaansa. Miksi uskonnollisen markkinoinnin tulisi saada erityistä suojaa?
Jos jokin yritys käyttäisi yhtä
valheellista markkinointia, niin ko. yritys joutuisi vastaamaan tekemisistään
markkinatuomioistuimessa. Uskonnollisen virheellisen markkinoinnin
väärinkäytöksistä ei vastaa kukaan: niinpä aina löytyy uusia uhreja.
Evankelioimista voidaan pitää
myös monitasomarkkinointina. Monitasomarkkinointi voidaan määritellä
esimerkiksi seuraavasti:
Monitasomarkkinointi on lähtökohtaisesti laillinen tapa markkinoida
tuotteita ja palveluita sekä värvätä uusia värvääjiä tekemään samoin, mutta
lain suomia porsaanreikiä on mahdollista käyttää hyväksi niin, että laiton
rahankeräys naamioidaan tavanomaiseksi kaupankäynniksi, jota harjoitetaan
monitasomarkkinoinnin tapaan. (Lähde: Wikipedia)
Uusille uhreille myydään jos
jonkinlaista hengellistä kirjallisuutta. Jäsenmaksuja ja kannatusmaksuja
(kolehdit ja kymmenykset) kerätään siten, että monesti uhrit velvoitetaan
antamaan rahaa milloin mihinkin uskonollisin fraasein puolustettuihin
tarkoituksiin, vaikka ko. tarkoitus olisi antajan/uhrin kannalta selvästi
haitallinen.
Pyramidipelin ja laillistetun
verkostomarkkinoinnin erosta Wikipediassa sanotaan seuraavasti:
Laillisen verkostomarkkinoinnin ja pyramidipelin välinen ero on
osittain siinä, tuleeko järjestelmässä liikkuva raha ensisijaisesti
osallistujilta itseltään (laiton pyramidipeli) vai tuotteiden ja palveluiden
myymisestä verkoston ulkopuolisille asiakkaille (laillinen
verkostomarkkinointiyritys). Suomen lakien ja asetusten mukaan
rahankeräysrikokseksi riittää kuitenkin jo se, että vain osa kaupankäynnistä on
ns. vastikkeetonta myyntiä eli kun tuotteita, koulutusta ja
markkinointimateriaalia myydään reiluun ylihintaan, voidaan se tulkita
rahankeräysrikokseksi vastikkeettoman osuuden eli ylihinnan osalta.
Kristillinen pyramidihuijaus on
laittomuuden rajamailla; enimmäkseen laittomuuden puolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti