Tapio Puolimatka
esitti Uuden Suomen Puheenvuoro –
palstalla 31.10.2016 julkaistussa kirjoituksessa lopuksi kysymyksen: Onko yhteiskuntamme lapsen oikeuksia
polkiessaan viemässä pohjaa demokratian perusarvoilta kuten heikompien
puolustamiselta ja kehittymässä totalitaristiseen suuntaan?
Kysymys on jo
sisällöltään ja muodoltaan Puolimatkan maailmankuvan mukainen sisältäen hänelle
tyypillisen todentamattoman ennakko-oletuksen. Tiedän Puolimatkan olevan hyvin perehtynyt
hengenheimolaisensa Alvin Plantingan ajatteluun, jossa oikeutettu uskomus (warranted belief) on yksi keskeinen
tekijä. Plantingan skeemassa oikeutettu uskomus tosin koskee Jumalan
olemassaoloa, mutta minkä tahansa uskomuksen oikeutusta voidaan hyvinkin
arvioida.
Onko Puolimatka
siis oikeutettu uskomaan, että yhteiskuntamme polkee jollain tarkentamattomalla
tavalla lapsen oikeuksia? Toki Puolimatkalla on oikeus uskoa ihan mitä tahansa,
mutta se ei oikeuta uskomusta tarkasteltiinpa uskomusta episteemisesti tai
loogisesti.
Koska Puolimatka
ei tarkemmin tuossa kysymyksessään kerro, mitä lapsen oikeuksia hän tarkoittaa
(vai niitä kaikkia?), joudutaan Puolimatkan uskomuksen oikeutusta etsimään
muualta. Puolimatka on näyttävästi propagoinut spn-avioliittolakia vastaan. Tästä päästään sujuvasti Puolimatkan
perususkomukseen. Hänen aihetta koskeva perususkomuksensa saa kategorisen
imperatiivin muodon: Sukupuolineutraali avioliittolaki polkee lasten oikeuksia,
joten spn-avioliittolaki on hylättävä!
Episteemisesti
Puolimatkan uskomus ei ole oikeutettu: Jo kaksi vuotta (27.11.2014) sitten
Puolimatkan esimies, kasvatustieteiden tiedekunnan dekaani ja varhaiskasvatuksen
professori Marja-Leena Laakso, esitti Helsingin Sanomissa julkaistussa
Puolimatkaan koskevassa kommentissaan meta-analyysin tulokset, jotka eivät
puolla Puolimatkan uskomusta – päinvastoin.
Kun
episteemisenä kriteerinä käytetään tieteellisen tutkimuksen tuloksia, niin
Puolimatkan uskomus ei ole oikeutettu. Se ei ole myöskään perususkomus, joka ei
vaatisi tuekseen muita – joko tosia tai epätosia – uskomuksia.
Perususkomuksestahan voidaan johtaa muita uskomuksia.
Puolimatka on
kuitenkin esittänyt väitteen perususkomuksena, joka faktuaalisesti on kuitenkin
epätosi. Täten siitä johdetut muut uskomukset ovat epätosia tai korkeintaan
täysin satunnaisesti faktuaalisesti tosia.
Puolimatkan
kysymyksen muotoon puetun uskomuksen looginen heikkous piilee oletetussa ilmiöiden
kausaalisuudessa. Demokratia on kuvaus tietystä hallitusmuodosta, eikä se
hallitusmuotona ota mitään kantaa lasten oikeuksiin. Demokratian prinsiipistä
voidaan toki johtaa uskomuksia – jälleen joko tosia tai epätosia – jotka
sisältävät lasten oikeuksien muotoiluja. Myös ”epädemokraattisissa”
yhteiskunnissa voidaan vedota lasten oikeuksiin täsmälleen samoin kriteerein
kuin demokraattisissa yhteiskunnissa.
Tästä seuraa
Puolimatkan tapauksessa se, että jälleen kerran hänen uskomuksensa ei ole
oikeutettu: Demokratia ei takaa loogisesti lasten oikeuksia, koska
demokraattisenkin päätöksenteon puitteissa voidaan polkea mitä tahansa
oikeuksia. Edelleen oikeuksien polkeminen ei ole merkki totalitarismista
(vaikka usein näin on) vaan oikeuksien aktualisoitumisen puutteesta.
Ensin olisi
kuitenkin määriteltävä spesifisti, mitä nämä oikeudet ovat, jotta niiden
polkemisesta voitaisiin keskustella mielekkäällä tavalla. On älyllistä
epärehellisyyttä ottaa jokin uskomus perususkomuksena, kun se ei faktuaalisesti
ole sellainen.
Edelleen jää
epäselväksi, mitä Puolimatka tarkoittaa demokratian perusarvoilla. Kuten tuossa
edellä totesin demokratian prinsiipistä voidaan johtaa mitä tahansa arvoja
demokraattisen päätöksenteon puitteissa. Ei ole millään tavoin välttämätöntä, että demokratiassa olisi
mitään perusarvoja muuten kuin koskien päätöksentekoprosessia.
Sen enempää
filosofoimatta Puolimatka maalaa uskonnolliselle oikeistolle tyypilliseen
tapaan kuvitteellisen uhan – tällä kertaa totalitarismin – ja tarjoaa siihen
nyt vain implisiitisti ratkaisun – totalitaarisen kirkkovaltion, teonomiaan
pohjatuvan teokratian. Tällä taas ei ole mitään tekemistä demokratian kanssa.
Johtopäätös on,
että Puolimatka on paatunut paskanpuhuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti