keskiviikko 31. lokakuuta 2018

Republikaaniset terroristit, kongressivaalit, kisastudio


Vaaliblogi
Lokakuun 31. keskiviikko

Kisastudiossa lämpötila nousee päivä päivältä kongressivaalien lähestyessä. Paikallisvaalitkin ovat mielenkiintoisia, sillä niissä päätetään monista jokapäiväistä elämää koskevista asioista. Valtakunnallinen politikointi vie kuitenkin kaiken huomion likaisuutensa takia. Mieleen tulevat hullun vuoden 1968 tapahtumat. En tosin osaa arvioida, en ainakaan vielä, kumpi on hullumpi, 1968 vai 2018.

En pidä uskonnoista, en mistään niistä. En edelleenkään pidä Israelin valtion toimista Lähi-idässä. Silti Pittsburghissa tapahtunut hyökkäys synagogaa vastaan on kuvottavuudessaan aivan omaa luokkaansa. Olipa uskonto mikä tahansa, kenenkään ei tulisi altistua henkeään uhkaavalle pyssysankarille harjoittaessaan uskontoaan.

Viime viikon MAGAbomber ja tuo synagogaan iskenyt heppu ovat eräiden tietojen mukaan mielenterveysongelmista kärsineitä surullisia hahmoja. Aseellinen väkivalta on kuitenkin yksi amerikkalaisuuden ominaispiirre. Näin ei tietenkään tarvitsisi olla, mutta kun perustuslakia on tulkittu siten, että aivan kajahtaneetkin tyypit voivat hankkia aseen, niin totta kai niitä myös hankitaan. Asetta hankkivien taustojen tarkistukset eivät nykyisellään ole oikein toimiva järjestelmä, kaukana siitä.

Anti-semitiittien toimeenpanevat viharikokset ovat lisääntyneet Donald Trumpin virkakaudella 57 prosenttia Los Angeles Timesin mukaan. LA Timesin raportoimat luvut taas perustuivat juutalaisjärjestöjen lukuihin. Lähes samassa suhteessa ovat lisääntyneet valkoisten nationalistien toimeenpanemat viharikokset. Tämä on silkkaa kotikutoista terrorismia, vaikka liittovaltion ylin johto kieltäytyykin kutsumasta sitä sellaiseksi, sillä kotikutoinen terrorismi saa heidät näyttämään siltä, mitä he itsekin ovat: he ovat terroristeja!

Kaikkialla missä amerikkalaiset liikkuvatkin, siellä on aina väkivaltaa tai sellaisen uhkaa. Voimakäyttö on ollut koko valtion olemassaolon ajan ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Amerikkalaisten masinoima väkivalta ruokkii aina lisää väkivaltaa, eikä poikkeuksia taida löytyä. Amerikkalaisten turistienkin ylimielinen vittumaisuus on nykyään niin vastenmielistä, että ei ole mikään ihme, että heihin suhtaudutaan torjuvasti. Viime viikolla surffauslomallani sain tästä taas vakuuttavia esimerkkejä.

* * *

Evankelikaalisten kaksinaamaisuus se vasta vastenmielistä onkin. Kunpa he vain jättäisivätkin kaksinaamaisuutensa seurakuntiinsa, mutta kun ei. Heidän kaksinaamainen vittumaisuutensa on kristinuskon koko kuva Yhdysvalloissa. Kaikki vähänkään järkevämpi uskonnollisuus on kärsinyt perikadon. Vain ääri-ilmiöt ovat nykyään käypää valuuttaa.

Evankelikaalisuudessa on löydettävissä kaksi kuppikuntaa. Anti-semitiitit ja varauksettomat Israelin valtion kannattajat.

Anti-semitiittien lähtökohta on se, että juutalaiset tappoivat Jeesuksen ja tästä syystä juutalaiset ovat mitä ovat. Heitä tulee vihata ja heidät voi jopa tappaa.  Tästä lähtökohdasta johdetaan vaikka mitä toinen toistaan iljettävimpiä menettelytapoja ja niitä sovelletaan kaikilla elämänalueilla.

Israelia fanittava joukko taas näkee juutalaiset valittuna kansana, joten juutalaiset saavat tehdä aivan mitä haluavat. Tämä myös oikeuttaa kaiken Israelin valtion harjoittaman väkivallan. Tämä ryhmän mukaan Raamattu käskee siunaamaan Israelia, eikä poikkeuksia suvaita.

Olen miettinyt asiaa paljon, mutta minulle ei ole selvinnyt, miten nämä kaksi kuppikuntaa mahtuvat samaan seurakuntaan. Jotain perustavanlaatuista kilahtaneisuutta sellaiseen tarvitaan.

Omana elinaikanani on käynyt täysin selväksi, että erityisesti evankelikaaliset eivät kaihda väkivaltaa. ”God & guns” ovatkin heidän johtotähtensä. Siitä ei ole kuitenkaan seurannut mitään hyvää. Yhdysvallat ei niillä keinoin muutu teokratiaksi, Pohjois-Amerikan kristilliseksi Saudi-Arabiaksi.

* * *
Republikaanit ovat onnistuneet aseellistamaan, mutta ei sentään militarisoimaan, evankelikaaliset seurakunnat. Ei ole hyvä seurakuntalainen, jos ei omista asetta ja ole valmis käyttämään sitä. Kun uhkuvia propagoidaan toistuvasti, niin kuvitteelliseenkin uhkaan on lupa reagoida väkivaltaisesti. Uhka on aina nurkan takana, joten kulma täytyy kiertää vahvasti aseistautuneena.

Evankelikaalisten seurakunnista on tullut terroristisoluja. En näe enää mitään eroa evankelikaalisten terroristien ja jihadistien välillä: jumalan nimi on eri mutta aatteet samansuuntaiset. Tavoitteetkin lähenevät toisiaan. Ainahan kaikki jumalat ovat siunanneet aseita, mutta USA:ssa sellainen saa mielipuolisia piirteitä. Jumala myös siunaa aivan erityisesti amerikkalaisten aseita. Näin evankelikaalisten terroristien mielestä.

Evankelikaalisuudesta on tullut valtio valtiossa. Republikaanien taakse ryhmittynyt uskonnollinen oikeisto on löytänyt oivan liittolaisen oikeimman laidan para-militaristisista äärijärjestöistä, jotka eivät muuten paljon perustaisi uskonnosta, mutta uskonnollinen oikeisto seurakuntineen tarjoaa heille edes auttavasti legitiimin suojan, jonka turvin he pääsevät terrorisoimaan ympäristöään.

Evankelikaalisesta terrorismista on tullut valtavirtaa. Lukumääräisesti he ovat kuitenkin vähemmistö, mutta kotikutoisen terrorismin saralla heillä on lähes täydellinen monopoli.

Evankelikaaliset pastorit saavat ottaa piikkiinsä paljon. Vaikka Johnson Amendment kieltääkin politikoimisen saarnastuolista verovapauden menettämisen uhalla, niin politikointia silti tapahtuu kiertoilmaisujen suojassa. Seurakunnista on tullut myös kotikutoisen terrorismin värväyspaikkoja. Kaikki eivät tietenkään syyllisty väkivaltaan, mutta aivan liian moni hyväksyy sen, kunhan väkivallalle voidaan löytää edes etäinen raamatullinen perusta. Sellainen sitten löydetään aivan varmasti. Eihän tätä ole harjoiteltu kuin pari tuhatta vuotta.

Jollain tavoilla evankelikaalinen terrorismi ja apokalyptinen maailmankuva korreloivat. Maailmanlopun meininkiä evankelikaaliset seurakunnat tarjoavatkin yllin kyllin. Kun Raamatusta poimitaan väkivaltaiset maailmanlopun elementit, niin ei ole lainkaan yllättävää, että niitä sovelletaan reaalimaailmaankin. Raamattu ja Koraani lienevät fiktiivisen kirjallisuuden genressä ne eniten tuhoa aiheuttaneet teokset. Muita ei ihan äkkiä tule mieleen.

Evankelikaalisuudesta on tullut pelokkaiden ihmisten uskonto. Kun kaikkialla nähdään uhkia, perusteettomia sellaisia, niin seurakunta tuo turvallisuuden tunnetta. Vahvasti aseistautunut seurakunta se vasta turvallisuutta tarjoaakin.

Siinä jäävät kaikki maltilliset raamatunlauseet syrjään, kun seurakunta yhdistää uskonnon, pelon, aseet ja vihan.

Aseistaan tämä joukko ei luovu, vaikka perustuslakia muutettaisiin siten, että aseet kiellettäisiin yksityishenkilöiltä.

* * *

Menossa on oikeastaan eräänlainen panttivankitilanne. Evankelikaaliset terroristit pitävät koko valtiota panttivankinaan. Panttivankeja ei vain tulla vapauttamaan, ei vaikka terroristit kärsisivät ensi viikolla vaalitappion. Neuvottelu panttivankien vapauttamisesta ei ole tarkoituskaan aloittaa vapauttamisesta puhumattakaan.

Republikaanisessa evankelikaalisten asuttamassa bunkkerissa kuljetaan kohti tuhoa. Siinä menevät sekä vangit että vangitsijat. Tässä mielessä evankelikaaliset kärsivät marttyyrisyndroomasta. Heille on luvassa taivaspaikka aivan samassa merkitysyhteydessä kuin väkivaltaisille jihadisteille on luvassa paikka paratiisisissa. Ei ole eroa näillä terroristeilla.

Evankelikaalisten terroristien yhteydessä tulee mieleen myös Tukholman syndrooma. Evankelikaaliset ovat saaneet panttivangiksi joukon ihmisiä, jotka ennen pitkää alkavat myötäillä ja tukea vangitsijoidensa ideologista agendaa.

Evankelikaaliset kutsuvat em. ilmiötä evankelioimiseksi. Tässä suhteessa terroristit ratsastavat Jeesuksella, joka puolestaan ratsasti aasilla. Kuka onkaan tarinan aasi?

Ymmärrän kyllä, että kultista ja lahkosta on vaikea irrottautua. Vaikka asiat olisivat omaa vakaumusta vastaan, niin lähteminen on  vaikeaa ja toisinaan jopa mahdotonta. Ihmiselle taitaa olla tyypillistä kieltää omat virhearviointinsa.

On se kaiketi joidenkin mielestä lohduttavaa, että kohti tuhoa kuljetaan toisten samanlaisten kanssa.

* * *

USA:n imperiumin viime hetkistä tulee räjähtävä spektaakkeli. Silloin spektaakkelikritiikki on myöhäistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti