perjantai 21. syyskuuta 2018

Valistusfilosofia on edelleen radikaalia


Valistuksen ideaali ”vapaus, veljeys ja tasa-arvo” oli siihen mennessä ehkä kaikkein radikaalein ajatus dokumentoidussa ihmiskunnan historiassa. Tuolta pohjalta on saatu paljon aikaan, paljon on jäänyt tekemättä.

Yhteiskunnallisen radikaalin muutoksen kärjessä ovat aina olleet filosofit, enkä tarkoita tällä pelkästään ammattifilosofeja, jotka toimivat akateemisessa ympäristössä. Toki heillä on käytössään työkalut ja riittävä oppineisuus muodostaa relevantteja ja valideja argumentteja, joiden pohjalta voidaan suunnitella muutokseen tähtäävät toimenpiteet. Filosofia on parhaimmillaan hyvinkin käytännöllistä ja tässä valistusfilosofia sekä siitä johdetut prinsiipit ovat onnistuneet hyvin.

Ehkä Platon ja Aristoteles olivat sittenkin oikeassa sen suhteen, että filosofinen viisaus on politiikassa jopa ratkaisevassa asemassa. Tällainen hieno filosofinen perinne on kuitenkin nykypolitiikassa tuiki tuntematonta.

Valistuksen ajan filosofien pioneeritöistä on johdettu esimerkiksi hyvinvointivaltion prinsiipit, vaikka monet liittävätkin hyvinvointivaltion vasemmistolaiseen poliittiseen diskurssiin. Valistus ei kuitenkaan ollut järjestelmällisesti poliittista, mutta valistuksen ideaalit ovat silti säilyneet kun debattia on aikojen saatossa depolitisoitu ja sitten taas repolitisoitu. Tällainen aaltoliike on jatkunut nyt vuosisatoja.

Yhteiskuntafilosofia ja poliittinen filosofia ovatkin nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeitä, sillä yhteiskuntahan näkee ihmisen nykyään mielellään instrumenttina joidenkin taloudellisen päämäärien saavuttamiseksi. Tällainen instrumentalismi ei maksimoi yksilön hyvinvointia.

Tässä blogissa olen usein pahoitellut intelligentsian flegmaattisuutta nykyisessä yhteiskuntapoliittisessa debatissa. Muutama dosentti sieltä kentän oikeimmalta laidalta osallistuu keskusteluun, mutta heidän kohdallaan voi tuntea pelkästään myötähäpeää, sillä heidän juttunsa ovat tyypillisesti pelkkää bullshittia. Mitään filosofista viisautta ne tuskin sisältävät.

Ehkä intelligentsian olisi syytä kaivaa vanhat valistusfilosofian argumentit naftaliinista ja katsoa voidaanko niitä soveltaa nykymaailmassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti