lauantai 15. syyskuuta 2018

Radikaalin yhteiskuntavaikuttamisen sissitaktiikka


Viime viikkoina olen kirjoittanut aika monta postausta radikaalista yhteiskuntavaikuttamisesta. En usko, että nykymaailmassa (ei ainakaan nykyisessä Suomessa) päästään sellaiseen kollektiiviseen radikalismiin kuin 1960- ja 70-luvuilla. Opiskelijaradikalismi jäi noille vuosikymmenille. Samoin taisi käydä työväenliikkeen radikalismille.

Nykyään radikaali yhteiskuntavaikuttaminen noudattaa enemmän sissitaktiikkaa. Valitaan kohde, johon pieni sissijoukko kohdistaa joko vastarintansa tai tukensa.

Metoditkin ovat muuttuneet. Joukkoliikkeiden spektaakkelit kuolivat spektaakkelikritiikin myötä, eikä radikaaleja spektaakkeleita ole sitten ilmaantunut, ei ainakaan Suomessa. Yksittäisiä mielenilmauksia aina silloin näkyy.

Radikalismi on siirtynyt verkkoon ja atomistiseen yksilövaikuttamiseen. Tässä oikeistoradikaalit ovat onnistuneet radikaaleja liberaaleja paremmin. Liberaalit radikaalit verkkovaikuttajat ovat pyrkineet vaikuttamaan mahdollisimman suuren joukkoon yhdellä kertaa. Oikeisto ja alt-right ovat valinneet toisenlaisen lähestymistavan, joka on osoittautunut yllättävän tehokkaaksi.

Alt-rightin sissi esittävät vihamielisiä teesejään vain pienelle piirille ajatuksella, että sissit saisivat uusia tukijoita yksilö kerallaan. Tällainen yksilökeskeinen viestintä pyrkii vetoamaan tunteisiin; kohdeyksilön tunteisiin. Silloin faktoilla ei ole niin väliä. Faktat, väitteiden faktuaalinen tarkistaminen, on tylsää. Valitettavan harva viitsii ryhtyä sellaiseen. Mitä shokeeraavampia väitteet ovat, sitä tehokkaampaa sissitaktiikka on.

Ehkä meidän liberaalien olisi omaksuttava alt-rightin sissitaktiikka sillä erotuksella, että viestintämme perustuu faktoihin. Faktoista voi tehdä kiinnostavia ilman verkkospektaakkeleita. Takamatkaltahan me joudumme lähtemään, mutta ero kirittävissä kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti