Ammattiyhdistysliikkeen välttämätön uusi
radikalismi
Eduskuntavaaleihin
on puoli vuotta aikaa. Silloin on seuraava mahdollisuus vaihtaa lainsäätäjät,
mutta sitä ennenkin voi vaikuttaa. Yksilöistä kumpuava kansalaisaktivismi on
tarpeellisempaa kuin ehkä koskaan aiemmin Suomen historiassa.
Kollektiivisesti
on saatu Suomessa paljon aikaan. Kiitos tästä kuuluu paljolti
ammattiyhdistysliikkeelle. Pitkällisten ponnistelujen jälkeen
ammattiyhdistysliike on kuitenki nkuohittu, eikä ilmiö ole pelkästään
suomalainen vaan samansuuntaista muutosta on tapahtunut kaikissa Euroopan
teollisuusmaissa.
Suomessa
ammattiyhdistysliike on suunnitellut syksyksi 2018 erinäisiä voimannäyttöjä.
Tätä voi tervehtiä ilolla. Tosin liike on käynyt viimeiset parikymmentä vuotta
eloonjäämistaistelua, joten kyseessä saattaa olla koko liikkeen
kuolinkouristukset ennen kuin liike vajoaa irrelevantiksi puuhakerhoksi.
Ammattiyhdistysliikkeen
olisi ollut syytä ryhtyä väkivallattomaksi radikaaliksi liikkeeksi jo vuosia
sitten, koska nyt se saattaa olla jo liian myöhäistä.
Väkivallattomaan
radikalismiin sopii oikein hyvin vaikka sitten laittomat lakot. Näille
laittomillekin lakoille löytyy legitimiteetti pelkästään siitä, että
palkansaajien asemaa on kurjistettu lainsäädännöllisesti vuosikymmeniä. Korporaatioiden
tyranniasta on tullut vallitseva laillinen normi. Kun asiaan ei juuri voi
vaikuttaa, ei edes neljän vuoden välein järjestettävien eduskuntavaalien
puitteissa, on otteita kovennettava vaikka sitten laittomilla työtaisteluilla.
Lakeja voidaan muuttaa, kunhan riittävän monta yksilöä osallistuu kukin omilla
tahoillaan lakkoiluun. Ääni on saatava kuuluville ja mikäpä sen parempi keino
kuin iskeä korporaatioiden tuottoihin.
Hyvin hajautettu
väkivallaton radikalismi iskee kaikkein kipeimmin sortaviin rakenteisiin, jotka
pysyvät pystyssä sortavan lainsäädännön ansiosta.
Naurunalaiseksi asettaminen
Eräs toimivaksi
todettu väkivallattoman radikalismin muoto, on jonkin ilmiön, ihmisen tai
asettaminen naurunalaiseksi.
Yksi esimerkki
tällaisesta radikalismin muodosta sattui Tampereella talvella 2015-16.
Tuolloin
Tampereen kaduilla partioi väkivaltaiseksi äärioikeistolaiseksi luokiteltava
Soldiers of Odin. Tämä kerho oli jo itsessään humoristinen ja naurettava, mutta
tilannetta kärjisti Odineja seurannut klovniryhmä, joka irvaili Odinien
kustannuksella talvisilla Tampereen kaduilla.
Väkivallattomasta
radikalismista on näyttöä erilaisten vastarintaliikkeiden toiminnan johdosto.
Ihan ensimmäisenä mieleen tulevat Mahatma Gandhi ja Martin Luther King. He
eivät asettaneet vastapuoltaan naurunalaiseksi, mutta silti he olivat näkyviä
radikaaleja.
Nykyään jonkin
ihmisen, asian tai ilmiön naurunalaiseksi asettaminen toimii verkossa.
Verkkovaikuttamisen huono puoli on kuitenkin möly ja kohina. Hyvin harvoin relevantti
naurunalaiseksi asettaminen saa ansaitsemaansa julkisuutta. Naurettavuudet sekoittuvat myös puhtaaseen
trollaamiseen.
Saavuttamattomat ideaalit
Kansallismieliset,
isänmaalliset, konservatiivit, kristilliset, kristilliset konservatiivit ovat kykenemättömiä
elämään ideaaliensa mukaan.
En ole koskaan
tavannut konservatiivia, joka esimerkiksi ajaisi vapausoikeuksien lisäämistä
ilman, että vapausoikeudet määriteltäisiin juuri hänelle suotuisalla tavalla.
Toisinajattelijoiden vapausoikeudet eivät ole koskaan suotavia ja pahimmassa
tapauksessa ne olisivat kiellettyjä.
Edellä
mainittujen kuppikuntien vapausoikeuksien toteutumisen valvomiseksi tarvitaan
mittava valvontakoneisto. Samanaikaisesti nuo kuppikunnat ajavat lähes
poikkeuksetta valvonnan ja sääntelyn purkamista. Kun valvontaa vähennetään
toisaalla, lisätään sitä toisaalla suhteellisesti suuremmalla määrällä.
Erityisesti
kristilliset konservatiivit ovat täysin kykenemättömiä elämään ideaaliensa
mukaisesti. He poimivat väitteensä muinaisesta mytologiasta ja asettavat nuo
väitteet kaikkia koskeviksi velvollisuuksiksi kykenemättä itse elämään niiden
mukaan.
Kristillisillä
konservatiiveilla on tapana asettaa toimimattomia velvollisuuksia maksimaalinen
määrä, mutta oikeuksia ei ole kuin nimeksi ja nuokin oikeudet on repäisty
mytologiasta.
Tässäkin
tapauksessa kristilliskonservatiivisten velvollisuuksien naurunalaiseksi
asettaminen toimii hyvin, sillä monet noista velvollisuuksista ovat täysin
naurettavia. Tällaiset konservatiivit voivat ihan itse elää omien naurettavien
kriteeriensä mukaan, mutta yleispäteviksi velvollisuuksiksi niistä ei ole.
Kristilliskonservatiivit
ovat myös laajemman valvonta- ja kontrolliyhteiskunnan kannalla. Naurettavien
kriteerien valvomiseen tarvitaan suuri joukko valvojia, jotka tuskin itsekään
elävät noiden velvoittavien kriteerien mukaan. Kristilliskonservatiivit ovat
tekopyhiä par excellence.
Kun ulkopuolinen
vaatii kristilliskonservatiivia elämään kriteerien mukaan, niin se on jollakin
käsittämättömällä tavalla vainoa ja sortoa. Tällaisiin projektioihin nämä
konservatiivit perustavat koko agendansa. Heille omien heikkouksien realistinen
kohtaaminen kognitiivisesta dissonanssista johtuen on ahdistavaa. Projektiot
lievittävät ahdistusta.
Paine taantumusta kohtaan
Taantumus
voidaan haastaa monella eri tavalla. Taantumuksellisten muutosvastarinta on
haastettava kaikkialla missä sellaista sattuu kohtamaan.
Taantumukselliset
eivät paradoksaalisesti ole kaikkea muutosta vastaan. Heille muutos tarkoittaa
paluuta johonkin glorifioituun mystiseen menneisyyteen, jossa juuri he olivat
hegemonisessa asemassa pystyen sanelemaan muille naurettavia velvollisuuksia.
Nämä velvollisuudet puolestaan johtivat staattiseen moralismiin, joka
puolestaan ei voi olla millään tavoin velvoittavaa, sillä moralismi ei perustu
valintaan vaan pakkoon ja rangaistuksen uhkaan varsinkin silloin kun
rangaistukselle ei juridisia perusteita. Juridiikka ei sanele teosta x
rangaistusta, mutta moralismi sanelee. Kun riittävän moni jättää noudattamatta
moralistista velvollisuutta, moralismi kaikessa naurettavuudessaan menettää
vähäisimmänkin legitimiteettinsä.
Painetta on siis
kasattava taantumuksellista konservatiivisuutta vastaan.
Paineen
kohteiden lista tuntuu loputtomalta. Pitkän listan edessä ei ole syytä
lamaantua. Ihmiskunnan historia on täynnä onnistuneita esimerkkejä
vähittäisestä muutoksesta. Kun radikaalia painetta annetaan kutakin
taantumuksellista tekijää kohtaan, johonkin seikkaan saada muutos.
Konservatiivinen taantumuksellisuus on
monopolisoinut väkivallan
Taantumuksen,
kaikkien tässäkin kirjoituksessa esiintyvien taantumuksellisten kuppikuntien,
hegemonia perustuu väkivalta-apparaattiin tavalla tai toisella.
Taantumuksen
ollessa vallassa väkivalta oikeutetaan systeemin selviämisellä. Systeemin
vartijoista tulee väkivallan toimeenpanijoita, joilla muutosta vaativa
radikalismi pyritään nujertamaan.
Historiasta
voidaan kuitenkin todeta, että väkivalta on aina kääntynyt harjoittajaansa
vastaan. Kaikki väkivaltaiset yhteiskunnat ovat aina kaatuneet omaan
mahdottomuutensa. Väkivalta tai sellaisella uhkaaminen synnyttää aina ja
varmasti radikaali vastavoiman, joka sekin saattaa olla väkivaltainen, mutta
tyypillisesti se ei ole sitä.
Väkivalta ei
välttämättä ole fyysistä väkivaltaa. Hegemonia-asemassa oleva
taantumuksellisuus tavallisesti kieltää edistykseltä ja edistyksellisiltä
oikeudet, jopa hyvin perustellut oikeudet. Tavallisesti tämä koskee joko
hegemonia-asemassa olevien kritisoimisen kriminalisoimista tai moraalista
paheksuntaa moralismin muodossa.
Konservatiiviseen
ideologiaan voi hyvin vastata väkivallattomalla radikalismilla. Kaikkien
moralististen vaateiden noudattamatta jättäminen on osoittautunut toimivaksi
strategiaksi. Tämä pakottaa konservatiivit joko elämään tiukasti ideologisten
premissiensä mukaan tai luopumaan niistä. Ideologiset imperatiivit taas ovat
mahdottomia noudattaa, joten on selvää mitä tulee tapahtumaan.
Väkivallattoman radikalismin pragmaattisuus
Realismi ja
pragmatismi työskentelevät radikaalien hyväksi. Kun muutosta tarvitseva tekijä
on identifioitu, on käytettävissä olevien resurssien estimoinnin aika.
Radikalismi on
kustannuksiltaan halpaa. Systeemin haastaminen on aina halvempaa kuin systeemin
ylläpitäminen. Kun radikaalia muutosta tarvitseva seikka on identifioitu ja
omat resurssit kartoitettu, on aika toiminnalle. Toiminta taas määrittyy
muutosta vaativan seikan ja resurssien perusteella. Tämä on itseään vahvistava
voima
Toiminnan luonne
voi olla melkeinpä mitä tahansa; myös lainvastaista kansalaistottelemattomuutta.
Radikaali pragmatismi ottaa myös huomioon sen, että lainvastaisella toiminnalla
on seurauksia. Radikaalit kantavatkin vastuunsa radikaalilla tavalla.
Väkivallaton radikalismi on hauskaa ja
mielenkiintoista
Mitä tärkeämpänä
muutosta pidetään, sitä hauskempaa radikalismin on oltava. Kukaan ei jaksa
työskennellä muutoksen eteen pitemmän aikaa, jos otsanahka on kurtussa koko
ajan.
Ei radikalismi
silti mitään karnevalismia ole, vaikka karnevaalin järjestäminen onkin hyvä ja
toimiva symbolinen voimannäyte. Symbolien muovaaminen on sekin väkivallatonta
radikalismia. Symboli voi olla hashtag tai karnevaali. Vaihtoehtoja kyllä
löytyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti