Minusta on
hauskaa seurata akateemisen raamatuntutkimuksen erilaisia käänteitä.
Akateeminen raamatuntutkimus on historiallisten lähteiden perusteella aivan
jotain muuta kuin presuppositioihin perustuvat puolivillaiset apologiat.
Eilen kuuntelin
kahden professorin, Robert M. Pricen ja Hector Avalosin, keskustelun. Nämä
kaksi professoria ovat tulleet siihen tulokseen, että historiallisten
dokumenttien perusteella juuri mitkään Raamatussa esitetyt väitteet eivät pidä
paikkaansa. Avalos meni vielä pitemmälle väittämällä, että raamatuntutkimus on
tullut päätepisteeseensä, sillä käytössä olevat dokumentit on käyty läpi niin
perusteellisesti, että mitään uutta niistä ei oikein voi sanoa. Mikään ei tue
Raamatun faktuaalisuutta.
Molemmat
professorit ovat nuorempana olleet tunnustuksellisia kristittyjä ja opiskelleet
teologiaa ja historiaa pitkälti. Historiallis-kriittistä menetelmää
soveltamalla tutkimusten edetessä molemmat tulivat siihen tulokseen, että
dokumenttien perusteella Jeesus ei ollut historiallinen henkilö ja Jumalaakaan
ei ole olemassa. Akateemisessa tutkimuksessa tämä kanta tunnetaan ”Jeesus mystisisminä”. Samaa menetelmää noudattamalla voidaan sanoa,
että Mooseskaan ei ollut historiallinen henkilö. Hyvin harva Raamatussa
mainittu henkilö on historiallisesti ollut olemassa.
Yhdysvalloissa
akateemista uskottavaa ja millään tavoin legitiimiä raamatuntutkimusta
harjoitetaan isompien yliopistojen ”Biblical Studies” –laitoksilla.
Raamatuntutkimus ei ota kantaa esim. Jumalan eksistenssiin vaan nojaa riippumattomiin
luotettaviin lähteisiin eri tieteenaloilta.
Jokaisella
vähänkään isommalla kristinuskon suuntauksella on omat pappisseminaarinsa.
Näissä instituutioissa opiskelevat lähtevät opiskelemaan teologiaa sillä
oletuksella, että Raamatussa esitetyt väitteet ovat totta ja teologian tehtävä
on esittää perusteluja Raamatun väitteille, vaikka perustelut eivät olisi
millään tavoin totuusehtojen mukaisesti verifioitavissa. Tästä ei sitten
olekaan pitkä matka em. puolivillaisiin apologioihin.
Ei edes tarvitse
olla akateeminen raamatuntutkija ymmärtääkseen, että Raamatun henkilöt ja
tapahtumat ovat myyttejä ja muinaista mytologiaa. Voidaan kysyä: ”Kumpi on
todennäköisempää, se että luonnonlait on kumottu vai se että Raamatun väitteitä
totena pitävä on erehtynyt?” Tämä vain yhtenä esimerkkinä mahdollisista
kysymyksistä.
Yhdysvaltain
politiikan kannalta on suorastaan katastrofaalista, että selvästi epätosista ja
epähistoriallista raamatunlauseista on johdettu yhteiskuntapoliittisia
toimintaohjelmia. Raamatuntutkijoiden näkemykset Raamatun
epähistoriallisuudesta eivät valitettavasti ole levinneet poliittiseen
päätöksentekoon. On suorastaan noloa, että myyttejä ja mytologiaan pidetään
relevantteina ohjeina vielä vuonna 2019.
Pricen ja
Avalosin keskustelun voi kuunnella tuolta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti