Muutama vuosi
sitten kerätyn aineiston perusteella 60 prosenttia amerikkalaisista pitää
muiden käännyttämistä kristinuskoon ääri-ilmiönä.
Vuonna 2003
julkaistussa Kimberly Blakerin kirjoittamassa kirjassa, Fundamentals of Extremism: The Christian Right in America, dokumentoidaan
sitä, kuinka amerikkalainen kristinusko ei juuri eroa Talibanien
terroristeista. 911-episodin jälkeen erityisesti amerikkalaisesta
evankelikaalisuudesta tuli ääriliike.
Vuonna 2013
Barna Group keräsi aineiston koskien amerikkalaista uskonnollisuutta. Tulokset koottiin David Kinnemanin
ja Gabe Lyonsin toimittamaan kirjaan Good
Faith: Being Christian When Society Think You’re Irrelevant and Christian. Kirja
julkaistiin 2016.
Tuo jälkimmäinen
teos on aika tyypillistä nillitystä siitä, kuinka kristinuskosta on tullut merkityksetöntä.
Kinneman ja Lyon eivät kuitenkaan ole niitä äänekkäimpiä mölyäjiä. He edes
yrittävät tulkita tuloksia relevantilla ja validilla tavalla.
Asia ei koske
pelkästään kristittyjä. 75 prosenttia amerikkalaisista pitää minkä tahansa
uskonnon ääri-ilmiöitä uhkana yhteiskunnalle.
Käsitykset
ääri-ilmiöistä ovat muuttuneet varsin nopeasti. Muutama vuosikymmen sitten
aborttiklinikoiden pommittamista pidettiin ääri-ilmiönä. Nyt ääri-ilmiönä
pidetään kadun kulmissa evankelioimista. Yhä isompi joukko pitää mitä tahansa
käännytysyritystä ääri-ilmiönä.
Kinneman ja
Lyons huomioivat maantieteelliset erot. Se mitä esim. Kaliforniassa pidetään
ääri-ilmiönä saattaa olla etelävaltioissa täysin hyväksyttävää. Tosin
Kaliforniassa majailee kaikenlaisia kultteja ja kultit ne vasta ääri-ilmiöitä ovatkin.
Parissa
kymmenessä vuodessa amerikkalaisesta kristinuskosta kaikkine variaatioineen on
tullut entistä brutaalimpaa. Uskonnolliset ääri-ilmiöt ovat ääri-ilmiöitä,
olipa kyseessä mikä tahansa kuppikunta. ”Kristillisille talibaneille” ei tulisi
olla mitään sijaa yhteiskunnassa. Kun näiden kanssa kuitenkin eletään samassa
yhteiskunnassa, heidän aiheuttamansa haitat tulee minimoida.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti