Äärilaidan fundamentalistiset
kristityt ja kovan linjan jihadistit eivät ole vielä oivaltaneet olevansa
samalla puolella uskossaan todentamattomiin taivasolioihin. On vain ajan
kysymys, milloin nämä ääriryhmät löytävät toisensa.
Yhteistä
jihadisteille ja vastajihadisteille on sama Abrahamista polveutuva usko
olioihin, joiden kuvitellulla tahdolla perustellaan mitä käsittämättömimpiä
tekoja, kuten juuri fatwoja, kuolemantuomioita vääräuskoisille ja
uskonnottomille. Näiden kahden ryhmän retoriikkakin on perusvireeltään
samanlaista: aina pitää tappaa, sillä tappaminen on myös kunkin kuppikunnan
”pyhien kirjoitusten” mukaan jumalien erityisessä suosiossa.
Fundamentalististen
ja äärioikeistolaisten kristittyjen kirjoittelusta blogosfäärissä ja
erinäisillä keskustelupalstoilla voi havaita tiettyjen kristillisten äärilaitaa
edustavien ”mielipidevaikuttajien” fatwakateuden. Näitä äärilaidan kirjoittajia
näyttää kismittävän se, ettei heillä ole käytössään laillista oikeutta
jihadistien suoran toiminnan metodiin – kaulankatkaisuun.
Jihadistien ja
vastajihadistien sanailu on saanut jopa väkivaltaan yllyttäviä piirteitä. Toistaiseksi
jihadistit ja vastajihadistit ovat tyytyneet sättimään toisiaan, mutta
molemmilla on taustaoletuksena yhteiskunnan sekularisoitumisen aiheuttama
moraalinen rappio. Mitään muuta perustetta tällaiselle väitteelle ei taaskaan
ole; paitsi kuviteltujen jumalten kuviteltu tahto.
Suomessa asiat
ovat kuitenkin hyvin niin kauan kunnes jihadistit ja vasta-jihadistit ryhtyvät
agendansa mukaisiin toimiin. Pelkkä verbaalinen uhka ja uhkailu ovat
pelotevaikutuksiltaan olemattomia
Kahden
kuppikunnan perimmäisenä tarkoituksena on tietenkin teokratia. Tosin
kaikkialla, missä maallistuminen ja sekularisoituminen ovat onnistuneet hyvin,
siellä ihmisten kokonaishyvinvointi on luotettavien mittausten mukaan kasvanut.
Hyvinvoinnin lisääntymisen edellytyksenä on ollut jokaisessa tapauksessa uskonnollisten
ääriliikkeiden ajaminen onnistuneesti marginaalin marginaaliin.
Taas jää meidän
sekulaarien humanistien tehtäväksi uskontojen haittojen ennaltaehkäisy ja jo
ilmenneiden haittojen korjaaminen. Taas jää meidän sekulaarien humanistien
tehtäväksi huolehtia siitä, etteivät jihadistit ja vastajihadistit langeta
fatwojaan mistään syystä. Tähän päästään kun uskonnoista tulee irrelevantteja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti