Uudestisyntynyt
professorimme Tapio Puolimatkalla on oikeus uskoa mihin tahansa; vaikka kuinka
hölmöihin ja epätosiin asioihin. Se, että hänen uskomuksensa eivät ole
oikeutettuja, on helppo osoittaa.
Oikeutuksella
tarkoitetaan niitä syitä, joiden vuoksi joku omaa uskomuksen; selitystä, jonka
vuoksi uskomus olisi tosi; tai kuvausta sille, kuinka joku katsoo tietävänsä
sen mitä tietää. Esimerkiksi jos henkilö A esittää jonkun väitteen ja henkilö B
kyseenalaistaa sen, A:n seuraava siirto olisi todennäköisesti tarjota joku
tällainen oikeutus väitteelleen.
Puolimatka kyllä
mielellään tarjoaa näennäisiä oikeutuksia uskomuksilleen, mutta näihin
oikeutuksiinkin tulee suhtautua skeptisesti. Minkään oikeutusteoreettisen
tarkastelun mukaan Puolimatkan taustaoletus ja perususkomus ja siitä johdetut
muut uskomukset eivät ole oikeutettuja. Tästä kirjoitin muutama päivä sitten.
Yleisesti
oikeuttaminen liittyy moniin asioihin: uskomuksiin, tekoihin, tunteisiin,
väitteisiin, lakeihin, teorioihin jne. Tietoteoria keskittyy uskomuksiin. Tämä
johtuu ennen kaikkea siitä, että perinteinen tiedon määritelmä
määrittelee tiedon olevan ”hyvin perusteltu (oikeutettu) tosi uskomus”.
Vaikka
Puolimatka voisi perustella uskomuksensa kuinka hyvin, niin hänen uskomustensa
oikeutus kaatuu aina uskomusten totuusarvoon: parhaimmillaankin Puolimatkan
uskomusten totuusarvo todentamaton, tyypillisesti epätosi. Se, että Puolimatka
pyrkii esittämään ylipäänsä minkäänlaisia perustellun oikeutuksen
uskomuksilleen, ei tee uskomuksista tosia, ei edes mahdollisesti tosia. Täten
uskonnollisista uskomuksista johdetut muut uskomukset eivät ole realistisesti
oikeutettuja. Puolimatka on monessa yhteydessä kieltänyt metafyysisen realismin
ja naturalismin, mutta hän ei koskaan kykene esittämään, miksi juuri hänen
uskomuksensa olisivat edes oikeutettuja tai kilpailevia. Kun kysymyksessä on
kilpailevien uskomusten oikeutus, niin silloin valitaan se, joka on paremmin
oikeutettu eli naturalismi/realismi.
Eräs
tietoteoreettinen kysymys on, mikä tekee uskomuksista oikeutettuja? Se, mitä
"oikeutus" ja "oikeuttaminen" tarkoittavat, voidaan tulkita
eri tavoin. Ensiksi, sana oikeutus voidaan tulkita kahdella tavalla:
- Doksastinen tulkinta: oikeutus on uskomusten ominaisuus ("uskomus on oikeutettu, koska...")
- Propositionaalinen tulkinta: oikeutus on henkilöiden ominaisuus ("henkilö on oikeutettu uskomaan johonkin, koska...")
Mikäli käytetään doksastista tulkintaa,
niin uskomuksen oikeutuksen tulisi olla tosi: siis sen osan joka alkaa koska…
Propositionaalinen tulkinta on hieman
joustavampi: henkilö on tosiaan oikeutettu uskomaan lähes mitä tahansa, mutta
oikeutuskin voi olla lähes mitä tahansa. Tässä tapauksessa selvästi epätosi
uskomus ja sen selvästi epätosi oikeutus voivat olla loogisesti johdonmukaisia,
mutta silti aina epätosia. Juuri uskomuksen propositionaalisen tulkinnan varaan
Puolimatka laskee uskomuksensa toivoen, ettei kukaan huomaa vedätystä. Ja kun
huomaa, niin Puolimatka vetäytyy jumalargumentin suojiin, mutta sekään
jumalargumentista johdettu uskomus ei ole oikeutettu.
Uskomuksen oikeutus voidaan jakaa myös
kahteen luokkaan:
· Kvantitatiivista: oikeutusta voi olla enemmän
tai vähemmän; toinen uskomus voi olla oikeutetumpi kuin toinen; tai toinen
henkilö voi olla oikeutetumpi uskomaan jotakin kuin toinen.
· Modaalista: oikeutuksessa on kyse siitä, että
jonkin väitteen uskominen on sallittua; tällöin ei voida puhua siitä, että
jokin olisi sitä enemmän kuin jokin toinen.
Puolimatka ei oikein pärjää kummassakaan
kategoriassa. Jokainen voi ihan itse ottaa esille minkä tahansa Puolimatkan
esittämän uskomuksen ja tarkastella sitä kvantitatiivisesti ja/tai
modaalisesti.
Puolimatka uskomusten oikeutus menee taas kerran metsään niin
että rytisee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti