1.
Määritelmällisesti ei-olemassaoleva objekti on jokin objekti, joka ei ole
olemassa. Esimerkkejä on lukuisia: ikiliikkuja, Pegasos, Sherlock Holmes. Myös eri
uskontojen jumalat voidaan katsoa kuuluvan tähän joukkoon: Taustainformaation
perustella jumalia ei ole olemassa.
Muutamat filosofit ovat ajatelleet ei-olemassaolevia objekteja: esim.
Hume (em. objektien ristiriitoja), Kant ja Frege (huonoja muotoiluja); toiset
filosofit ovat pitäneet hedelmällisenä kehittää omaa ei-olemassaolevia
objekteja koskevaa ontologiaa (Leibniz, Meinong, Russell).
Reicher (2014) pitää yhtenä selityksenä vähäiselle kiinnostukselle
ei-olemassaoleviin objekteihin sitä, jotta objektista voitaisiin sanoa, että objekti
ei ole olemassa, on oltava ennakko-oletus, että se on olemassa. Muuten ko.
objektista ei voisi tehdä tosia tai epätosia väittämiä.
Kantin dogmaattiseksi muodostunut lausahdus ”eksistenssi ei ole
predikaatti” on käypä kriteeri. Frege taas esitti, että eksistenssi ei ole
singulaarinen (yksilöllinen) predikaatti. Tämän Fregen ajatuksen mukaan aina,
kun puhutaan yksilöistä tai yksilöidyistä oliosta, ei-olemassaolevaa objektia
koskevat väitteet ovat huonosti muotoiltuja.
2.
Humelaisessa perinteessä ei-olemassaolevat objektit ovat ongelmallisia:
Hume esitti, että olemassa oleva objekti ja sellaisen ajattelu ovat yksi ja
sama asia. Kant jatkoi samoilla linjoilla (eksistenssi ei ole predikaatti) ja
Frege siis esitti, että eksistenssi ei ole yksilöiden predikaatti. (Hume 2000, Kant 2003, Frege 1966.)
Reicher (2014) sanoo Kantin
motiivina olleen ns. ontologinen todistus Jumalan olemassa olon puolesta. Tämän
Anselm Canterburyläisestä alkaneen ontologisen todistuksen tradition mukaan
Jumalan täydellisyys seuraa Jumalan eksistenssistä.
Ontologisen todistuksen oletuksena on mm.: Jumala on a) kaikkitietävä, b)
kaikkivoipa ja c) hyväntahtoinen. [1] Jos jokin olisi kaikkea em. lisättynä
eksistenssillä, tämä olio mahdollisesti täyttäisi Anselmin Jumalan kriteerit.
Kant saattoi olla ensimmäinen filosofi, joka pystyi muotoilemaan ontologisen
todistuksen heikkouden koskien eksistenssiä ja predikaattia.
Jos Hume on oikeassa, olemassaolo objektin idea/konsepti sisältää
olemassa olon. Jos Frege on oikeassa,
ei-olemassaoleva objekti hölynpölyä rikkoen loogisen lauseen loogisuuden.
Fregelle lauseet ”Jumala on olemassa” ja ”Jumalaa ei ole olemassa” tulee
ymmärtää Jumalan konseptina; tai väitteinä Jumalan ominaisuuksista. Fregen tarkoittamassa merkityksessä Jumalasta
puhuttaessa viitataan johonkin tiettyyn olioon, jolla on tiettyjä
ominaisuuksia.
Jotta ei-olemassaolevista objekteista voitaisiin puhua jotakin
järkevästi, on luovuttava ajatuksesta olemisen luonteesta ja pitäydyttävä ajatuksessa,
että eksistenssi on jonkinlainen yksilön predikaatti. (Reicher 20014). Tässä
tapauksessa voidaan sanoa X:llä olevan eksistenssin ominaisuus. Reicherin
päättelynsä lopuksi sanoo: ”Eivät kaikki valkoiset elefantit ole
ei-olemassaolevia!”
Edelleen sanottaessa ”On olemassa ei-olemassaolevia objekteja”
viittaamatta, että ”ei-olemassaolevia objekteja on” on muotoa: ”F on” tarkoittaa eri asiaa kuin ”F on olemassa”.
Jotkut filosofit vierastavat eroa sanontojen ”there is” ja ”exists”
välillä. (Suomenkielessä asiaa lienee hieman helpompi) (Lewis 1990, Priest 2005, Quine 1953). Toisten filosofien
mielestä on tärkeä tehdä em. erottelu. (Meinong 1960, Parsons 1980, Zalta 1988).
Joidenkin mielestä ero on luonnollisessa kielessä ja toiset taas kieltävät
tämän (Geach 1971).
Loppukommentiksi sopii
Reicherin (2014) näkemys: “Of course, this does not rule out that there are theoretical
reasons for a distinction between “there is” and ‘exists’, some of which are
discussed below.”
Lähteet
Frege, G. 1966. Function and Concept. Teoksessa Peter Geach & Max Black (eds.) Translations from
the Philosophical Writings of Gottlob Frege. Oxford:
Blackwell: 21-41.
Geach, P.T. 1971. [Review of:} Rush Rees,. Without Answers, Journal of Philosophy,
68: 531–532.
Hume, D. 2000. A Treatise of
Human Nature. Oxford: Oxford University
Press.
Kant, I.
2003. Critique of Pure Understanding.
New York:
Palgrave McMillan.
Lewis, D. 1990. Noneism
and Allism. Mind, 99: 23-31.
Meinong, A. 1960. On the
Theory of Objects. Teoksessa Roderick Chisholm (ed.), Realism and the
Background of Phenomenology. Glencoe,
Ill.: Free Press, 76–117.
Parsons, T. 1980. Nonexistent
Objects. New Haven: Yale University
Press.
Priest, G. 2005 Towards
Non-Being. The Logic and Metaphysics of Intentionality. Oxford: Clarendon.
Quine, W. 1953. On What
There Is. From a Logical Point of View. Cambridge,
Mass.: Harvard University
Press, 1–19.
Reicher, M. 2014.
Nonexistent Objects. The Stanford
Encyclopedia of Philosophy, Winter 2014 Edition.
Zalta, E. 1988. Intensional
Logic and the Metaphysics of Intentionality. Cambridge: MIT Press.
Kommentit
[1] Raamatun kertomusten perustella Jumala ei vaikuta alkuunkaan
hyväntahtoiselta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti