Tapio Puolimatka
käyttää kirjoituksissaan paljon käsitettä ”perususkomus”. Yksinkertaisimmillaan
teistinen perususkomus on p(1): Jumala on
olemassa. Puolimatkan tapauksessa tämä tarkoittaa juuri kristinuskon
jumalaa. Tässä lyhyt katsaus siitä, miksi juuri Puolimatkan perususkomus ei
oikeutettu.
On olemassa
peruskokemuksia, joista muut kokemukset ja jotka oikeuttavat muut uskomukset.
Radikaalin fundamentalismin mukaan peruskokemukset ovat erehtymättömiä tai
epäilyksettömiä. Maltillisen fundamentalismin mukaan perususkomukset ovat
oikeutettuja kunnes toisin todistetaan.
Puolimatkan p(1)
kumoutuu radikaalissa fundamentalismissa siten, että p(1) tulisi ilmetä
kaikille aina samalla tavoin, eikä erehtymisen mahdollisuutta olisi. Edelleen
juuri minä epäilen Puolimatkan p(1) oikeutusta, joten radikaali fundamentalismi
uppoaa yhdenkin epäilyksen myötä.
Maltillinen
fundamentalismi taas perustuu yritykseen todistustaakan siirtämisestä.
Puolimatka ei huomioi sitä, että positiivisen väitteen esittäjällä on aina
todistustaakka, ei negatiivisen väitteen esittäjällä. Täten maltillinen
fundamentalismi ei huomioi sitä, että esim. Jumalan olemattomuutta ei tarvitse
todistaa, sillä minä voin esittää oman perususkomukseni p(2) nollahypoteesina
H(0) siten, että Jumala ei ole olemassa.
Verifioidakseen
oman perususkomuksensa Puolimatkan tulisi aivan ensimmäiseksi falsifioida minun
nollahypoteesini.
Koherentismin
mukaan uskomukset ovat oikeutettuja, jos ne sopivat yhteen muiden uskomusten
kanssa. Positiivinen koherentismi tarkoittaa sitä, että uskomusten oikeutus
tarvitsee muiden uskomusten tukea. Negatiivinen koherentismi tarkoittaa sitä,
että uskomukset ovat oikeutettuja ja perusteet voivat vain kumota oikeutuksen.
Positiivisen
koherentismin kanssa Puolimatkan p(1) ajautuu saman tien ongelmiin.
Problemaattisia on heti lähtökohtaisesti muiden uskomusten oikeutus, tulisi
tukevien uskomusten olla perusteltuja tosi uskomuksia. Muiden uskomusten tuki
p(1):lle johtaa myös äärettömään regressioon muiden uskomusten suhteen.
Negatiivisesta koherentismista
minä ja Puolimatka selviytyvät yhtä huonosti. Meidän kummankin perususkomuksen
oikeutus on helposti kumottavissa, eikä kantaa tarvitse muodostaa itse
perususkomuksen suhteen.
Infinitismin
mukaan uskomus voi saada oikeutuksen äärettömän ja ei-kehämäisen oikeuttamisen
ketjun kautta. Tämä tarkoittaa, että Puolimatkan p(1) saa oikeutuksensa siten,
että jos A, niin B, niin C…jne. aina äärettömyyteen asti. Jälleen kerran
perususkomuksen totuusarvoon ei tarvitse ottaa kantaa, sillä kyse on vain ja ainoastaan
perususkomuksen oikeutuksesta. Mukaan kuvioon tulee myös induktion ongelma,
mutta siitä toisella kertaa. Infinitismi torjuu sekä fundamentalismin että
koherentismin.
Reliabilismin
mukaan uskomukset oikeuttaa tiedon tuottavan prosessin luotettavuus.
Puolimatka ei
voi mitenkään luottaa perusoletuksensa luotettavuuteen, sillä oletuksen tueksi
hänellä on esittää vain subjektiivinen kokemus jostain, jota hän kutsuu
jumalaksi. Kokemus jumalasta on niin henkilökohtainen, että sillä ei ole mitään
merkitystä uskomuksen oikeuttamisen suhteen: edes väitelauseet Jumalasta eivät
ole intersubjektiivisia.
Henkilökohtaiset ”ilmestykset” ja ”ilmoitukset” eivät tuota tietoa,
eivätkä niiden tuottamisen prosessi ole luotettava. Puolimatka uppoaa
reliabilisminkin perusteella.
Uusinpa oikeutusteoreettisena
katsantokantana esiintyy foundherentismi. Tämä Susan Haackin kehittelemä
näkemys esittää eräänlaisen fundamentalismin ja koherentismin kombinaation: uskomusten
oikeutus perustuu sekä positiivisiin syihin että niiden yhteensopivuuteen
aikaisempien oikeutettujen uskomusten kanssa.
Tähän voidaan
sanoa, että Puolimatkan perususkomus uppoaa taas kerran. Ainuttakaan positiivista
syytä uudestisyntynyt professori ei kykene esittämään, vaikka kovin yrittää. Jumalan
olemassaoloon ei ole maailmanhistoriassa esitetty yhtäkään verifioitavaa
positiivista syytä. Puolimatkan upottaa lopullisesti se, että hänen perususkomukselleen
ei ole aiemminkaan kyetty esittämään koherenttia oikeutusta, joten Puolimatkan
perususkomus ei ole koherentti aiempien uskomusten kanssa; varsinkin kun
aiemmat uskomukset eivät nekään ole oikeutettuja.
Johtopäätös:
Tapio Puolimatkan perususkomus ei ole oikeutettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti