Mia teki
väitöskirjansa vuonna 2004 ja väitöskirjan nimi oli Kasvatuksellinen realiteettiperiaate – välitätkö auktoriteettia vai
väärää syyllisyyttä? Kaksi vuotta myöhemmin julkaistiin kirja nimeltä Psyykkinen terveys ja synnintunto.
Väitöskirjaa en
ole lukenut, mutta tuon jälkimmäisen opuksen kyllä. Kiitos eräälle lukijalleni
kirjan lainasta.
Jos kirjan
nimistä voi jotain päätellä, niin tuossa välissä Mian aivot ovat nyrjähtäneet,
eivätkä ole vieläkään palautuneet paikalleen. Kuten Kari Heimonen omassa blogissaan
kirjoitti tuon jälkimmäisen kirjan tiimoilta omassa blogissaan: Eli tottele,
rukoile ja lue Raamattua vanhempiesi kanssa. Tästä se aivopesu alkaa, vaikka
Puolimatka (Salo) hurskastelee, että ”vanhemmilla
ei ole mitään valtaa tai oikeutta lapsensa hengelliseen minuuteen ja
omaantuntoon.”
Tästä päästäänkin taas jo siihen, että Mian mies, tuo
uudestisyntynyt professori Tapio Puolimatka, tekee omissa jutuissaan eron
indoktrinoinnin ja realistisen tunnustuksellisen uskonnonopetuksen välillä.
Kaikki muut ideologinen puppu on indoktrinointia paitsi tunnustuksellinen
kristinuskon propagoiminen. Ja tästä taas päästään Mian väitöskirjan nimeen,
joten sopii kysyä: Onko tunnustuksellinen kristinuskon propagoiminen realiteettiperiaatteen
mukaista? Ei tietenkään, sillä se on juuri väärän syyllisyyden tunkemista
lasten mieleen. Aika edesvastuutonta.
Puolimatkan pariskunta ei taida nähdä asiassa mitään
ongelmaa, vaikka itse ongelma huutaa kilometrien päähän: ongelma on näet se,
että jumalat, synnit, synnintunnot yms. uskonnollinen hömppä on vain hömppää,
eikä hömpällä ole reaalimaailman relevanssia.
Kari Heimonen veisteli asiasta: Meidänkö siis pitäisi luottaa uskovaiseen, jonka aivot ovat vakavasti
vaurioituneet synnin vuoksi? Vaikka paljon todennäköisemmin kaiken aiemmin
esitetyn todistusaineiston perusteella näyttää epäilyttävästi siltä, että
pikemminkin usko on aiheuttanut tuon minäkuvan, tunne-elämän ja itsetunnon
täydellisen romahtamisen, ”aivovaurion”.
Olipa Heimonen kovin kiltti. Kun on lukenut tuon kirjan
Psyykkinen terveys jne., niin on aivan selvää, että Mian oma tilanne on
huolestuttava. Sekoaminen tuskin tulee kenellekään yllätyksenä; sen verran
sekavaa settiä ja shittiä tuo Mian kirja vuodelta 2006 on.
Jo pelkästään yksi esimerkkisitaatti Mian kirjasta
kertoo paljon, missä sfääreissä Mian ajattelu liikkuu:
Poikkeuksellisissa olosuhteissa kuka tahansa
ihminen voi syyllistyä mihin tahansa pahuuteen juuri johtuen ihmisen
syntiin luontaisesti kuuluvista kaikkivaltiaisuuskuvitelmista... Koska
syntiinlankeemus vääristää ihmisen moraalia, ihminen ei näe esimerkiksi
moraalisia väärinkäytöksiään yhtä vakavassa valossa kuin hänen Luojansa.
Ylpeyden ja itsevihan kehä värittää ihmisen tunteita,
havaintoja ja ajattelua, jollei ihminen turvaudu Kristuksen veren armoon...
Ylpeys johtaa ihmisen suuruudenhulluihin kuvitelmiin
omista kyvyistään ja itseviha lamauttaa terveenkin ponnistelun inhimillisen
elämän kehittämiseksi.
Ihminen kuvittelee voivansa määritellä hyvän ja pahan
samalla tavalla kuin Jumala, omasta luonteestaan ja olemuksestaan käsin...
Pahuutensa ja syntinsä kieltävä ihminen ajautuu itsepetokseen ja tuottaa sen
myötä itselleen ja lähimmäisilleen psyykkistä pahoinvointia ja turvattomuutta.
Siitä vain sitten
osoittamaan, että synti on reaalimaailman ilmiö. Ei taida onnistua. Ei myöskään
onnistu minkään jumalan ontologinen todistus, ei ainakaan Mian jumalan.
Se, mitä Mia sanoo
ylpeydestä ja itsevihasta, koskee vain Miaa itseään. Näistä uskovien
projektioista on tässä blogissa ollut puhetta moneen kertaan.
Havainnot ja ajattelu ovat
jo muutenkin aivan lähtökohtaisesti materiaalisten rajoitteiden alaisia johtuen
aivojen materian ja siihen liittyvien prosessien rajallisuudesta. Jumalilla ja
kuvitelluilla synneillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Se, että Mia ei
ymmärrä asiaa, ei oikeuta hänen väitettään kuvitelluista synneistä ja niiden
kuvitelluista vaikutuksista. Ei taida olla Mia ollut hereillä tietoteorian
luennoilla. Mialla on oikeus uskoa ihan mitä tahansa, mutta Mian uskomus tuossa
ym. sitaatissa ei ole oikeutettu.
Tuo ihmisen pahuuskin on
vain Mia edustaman uskonsuuntauksen – ja ennen muuta hänen itsensä – faktavapaa
toive asioiden tilasta. Mian on täten helppo panna omat tekemisensä synnin
piikkiin, koska synti on Mian mielestä noin kaikenkattava, niin hänellä ei ole
edes potentiaalia tehdä mitään hyvää itsensä ja kanssaihmistensä hyväksi.
Potentiaali ei millään tavalla edellytä välttämättömyyttä. Ei ole taaskaan
ollut Mia hereillä luennoilla.
Itsevihakin on Mian
huonosti peitelty yritys oikeuttaa omat puutteensa projisoimalla nuo puutteensa
koko ihmiskuntaa koskevaksi. Vain
nyrjähtäneet aivot voivat tuottaa noin kestämättömiä väitteitä. No, ne on kovin
helppo falsifioida. Minun ei tarvitse edes vaivautua, sillä Mia tekee sen ihan
itse.
Jeesus on Mian kirjan
mukaan homeopaattista hevonpaskaa, molemmat vaikutuksiltaan yhtä tehokkaita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti