Mia kirjoitti: Myös ihmisen viha on
oikeutettua ja perusteltua sikäli kun se kohdistuu arvon vastaisiin ja arvoa
tuhoaviin asioihin elämässä... Vihan tulee olla alistettua rakkaudelle,
mutta vihakin voi olla täysin oikeutettua ja pyhää, jos se toimii Jumalan
pyhyyden ehdoilla rakkaudelle alistettuna. Rakkauden hallitsema viha
ilmenee suojaavana tekijänä vastustaessaan rakkauden vastaisia
arvovääristymiä... Yksin Jumala voi antaa ihmiselle tunteen siitä, että häntä
rakastetaan ja hänet hyväksytään täysin.
Tapio kirjoitti: Jumala
ei voi antaa pahoja tekoja anteeksi ilman että pahoista teoista
suoritetaan täysi hyvitys, koska se olisi ristiriidassa
hänen oikeudenmukaisuutensa kanssa eikä Jumala voi olla itsensä kanssa
ristiriidassa.
[Kun] Kaiken
pyhän lähteeksi ymmärretään rakkauden täyttämä ääretön ja kaikkivaltias
persoona, Jumala, myös viha saa oikeutetun paikkansa osana pyhän todellisuutta.
Jumalan viha kohdistuu siihen, mikä on rakkauden vastaista. Samalla
tavalla myös ihmisen viha on oikeutettua ja perusteltua, sikäli kun se
kohdistuu arvon vastaisiin ja arvoa tuhoaviin asioihin elämässä.
Aloitetaan Mian väitteestä:
Jo pelkkä ”arvon” käsite on problemaattinen.
Mikä on toisella arvo, ei välttämättä ole sitä toiselle ihmisille. Arvon on
aina jossain määrin subjektiivinen ja relativistinen. Minkään arvon
universalisoiminen on mahdottomuus, joten yhtäkään arvoa ei sinällään voi pitää
velvoittavana. Epistemologisestikin tuon arvon tietäminen on looginen
mahdottomuus.
Mia näyttää hyväksyvän jonkin absoluutin asettaman
absoluuttisen arvon. Ongelmallista on jo pelkästään ko. absoluutin eksistenssi
ja tilanne vain mutkistuu, kun oletetaan, että tuolla absoluutilla olisi jokin
arvo, joka olisi universaalisti velvoittava.
Tilannetta vain pahentaa, että absoluutin arvo
saattaa olla juuri Mian kannalta haitallinen, mutta Mia silti katsoo toimivansa
arvon mukaisesti haitoista huolimatta. Kuvitellun Jumalan asettamat arvot
taitavatkin noudattaa maksimaalisen haitan periaatetta suhteessa ihmisen
hyvinvointiin.
Se, että jokin rikkoo jotakin sellaista
vastaan, mitä Mia pitää velvoittavana arvona, ei oikeuta häntä vaatimaan sitä,
että muut noudattaisivat – tai edes arvostaisivat – hänen arvoaan tai jotain
Mia käsitystä tuosta arvosta. Arvorelativismista ei koskaan päästä täysin
eroon. Se siitä velvollisuusetiikasta.
Mian ja Tapion propagoima ”pyhä viha” se
vasta problemaattista onkin. Se että Mia ja Tapio pitävät jotakin pyhänä, ehkä
peräti jumalallisesti pyhänä, ei ole todiste pyhyydestä, kun pyhää ei voida
millään tavoin määritellä, pyhyyden käsitteelliset sisällötkin ovat
tulkinnanvaraisia subjektiivisia toiveita. Pyhyyskään ei ole universaalia, eikä
pyhyys ole Raamatun jumalan välttämätön ominaisuus, jos tuo olio nyt edes
sattuisi olemaan olemassa.
Tuolla vihavaikeroinnillaan Mia joutuu
valkopesemään jumalansa sadistisen väkivaltaisuuden. Jumalan vihan
oikeutuksella voidaan ”selittää”, mitkä tahansa irvokkaat vastoinkäymiset niin
yksilötasolla kuin globaalistikin.
Tuon Mian ja Tapion väitteen mukaan viha olisi
alisteinen rakkaudelle. Mia ja Tapio siis kategorisoivat rakkauden ja viha
olisi rakkauden alakategorian; tai voihan se toki olla osajoukkokin. Tästä
tullaankin helposti teodikean ongelmaan. Teodikea on taas sen luokan ongelma,
että sitä ei pystytä vakuuttavasti ratkaisemaan. Lopulta kaikki teologian
ongelmat – teodikea siellä mukana – ovat synteettisiä ongelmia, jotka kumpuavat
toiveesta, että Raamatun jumala todellakin olisi eksistoiva olio. Tässä ollaan taas tekemisissä todentamattoman
taustaoletuksen kanssa.
Tapio puolestaan vie vihamielisen
väkivaltaisuuden astetta kovemmalle linjalle. Näissä kolmessa Abrahamista
polveutuvassa uskonnossa tuo oikeutetun väkivallan teema on koko ajan läsnä.
Oikeastaan jokaiseen Raamatun jakeeseen sisältyy väkivallan elementti.
Jos tässä kerran aletaan saivarrella
absoluuteilla, niin minä esitän hypoteesin, että väkivalta ihan missä tahansa
muodossa on väärin. Kun joudun väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi, niin tuo
hyökkääjä on jo lähtökohtaisesti toiminut väkivallattomuuden prinsiippiä
vastaan. Tämä ei oikeuta minua toimimaan väkivaltaisesti, vaikka
puolustautumiseen minäkin käyttäisin takuulla väkivaltaa. Silloin molemmat
osapuolet olisivat toimineet väkivallattomuuden arvoa vastaan.
Juuri tuon edellisen skenaarion perusteella
edes Jumalan väkivaltainen viha ei ole oikeutettu. Sitä ei nimenomaan voi
perustella sillä, että jokin entiteetti nimetään Jumalaksi ja tälle annetaan
myyttiset mittasuhteet saava yksinoikeus väkivaltaan.
Tuon näiden uskovien ”rakkauspropaganda” on
kaikista em. syistä niin hämärää, että ei uskoisi kahden tohtorin – joista
toinen on jopa väitellyt käytännöllisestä filosofiasta – putoavaan tuollaiseen
kuoppaan. Ehkä he toivovat, että kukaan ei huomaisi tätäkään filosofista
kömmähdystä. Meitä on monta filosofiseen argumentaatioon hyvin perehtynyttä
Puolimatkan pariskunnan lukijoiden joukossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti