Susanna Koivula
jatkoi debattia sukupuolesta ja genderismistä aiemmin tänä vuonna omassa
blogikirjoituksessaan otsikolla Onko
suola käynyt mauttomaksi?
Koivulan
kirjoitus oli odotettu vastine viime päivinä Uuden Suomen Puheenvuorossa käytyyn keskusteluun. Mikäli Raamattu
ja sen tulkinnat edustavat Koivulalle parasta argumentaatiota ja auktoriteettia
vähän asiassa kuin asiassa, niin Koivulan tulisi todentaa ainakin seuraavat
seikat: a) jokin jumala on olemassa, b) tuo jumala on juuri Raamatun jumala, c)
Raamattu on juuri tuon jumalan autenttista viestintää tai edes tuon jumalan
inspiroimaa viestintää, d) luominen on historiallinen tapahtuma, e) Aatami ja
Eeva ovat historiallisia henkilöitä, f) jotakin sellaista tapahtui jota voidaan
kutsua syntiinlankeemukseksi.
Lisäksi Koivulan
tulisi todentaa synti reaalimaailman ilmiönä ja syntisyys ihmisen ominaisuutena.
Mentäessä todistusketjua vielä eteenpäin, Koivulan tulisi pystyä osoittamaan
raamatullinen ”pelastustarve” reaalimaailman ilmiönä.
Kun Koivula tai
jokin muu taho on verifioinut em. seikat luotettavalla tavalla, voidaan puhua
Raamatun velvoittavuudesta. Siihen asti Koivulan ja kumppaneiden argumentointi
on löysää jutustelua kuvitellun Jumalan oletetusta tahdosta.
Koivula
kirjoitti: Sukupuolen moninaisuus-käsite
sisältää sukupuolisuuden mitätöintiä, kun sen pohjalta väitetään, ettei
naisilla ja miehillä olisi mitään eroavaisuuksia.
Koivula voisi
hieman selventää mitä juuri hän tarkoittaa sukupuolen moninaisuudella ja
sukupuolisuudella. Tarkoittipa Koivula noilla käsitteillä ihan mitä tahansa,
niin gender-ajattelussa ei millään tavoin kiistetä miehen ja naisen biologisia
eroja. Sukupuoli voidaan määrittää vaikkapa kromosomien perusteella, mutta kun
minä puhun sukupuolen moninaisuudesta, niin tarkoitan, että sukupuolen
määrittelyyn kromosomitutkimus on riittämätön metodi. Ihminen voi kokea
sukupuolensa vaikka osittain mieheksi tai naiseksi; variaatioiden määrä on
runsas. Sukupuoli ei ole millään tavoin lukkoon lyöty kromosomien tai sitten
vaikka niiden sukupuolielimien perusteella.
Sukupuoli on
psykofyysinen kokonaisuus. Ihmisen sukupuolinen identiteetti saattaa jopa
vaihdella ihmisen elämän aikana. Tästä kumpuaa käsite sukupuolen moninaisuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti