Kun jo edellisessä
blogissani kritisoin uudestisyntynyttä professoria, Tapio Puolimatkaa, niin
tarkastellaanpa erästä hänen haastatteluaan. Voisinpa tehdä eräistä
uudestisyntyneen professorin kirjoituksista meta-analyysin ja/tai
dekonstruktion. Olkoon tällä kertaa, mutta ehkä jo huomenna…
Mutta sitten
haastatteluun. Käytän tässä kirjoituksessani uudestisyntyneestä professorista
nimeä P. Johdannossa haastattelun tekijä kertoo: Myös kasvatustieteen opiskelijoilta on kuulunut ihmettelyä P:n
uskontoon nojaavasta ajattelusta ja valikoivasta suhtautumisesta tieteellisiin
teorioihin.
Tuota sopiikin
ihmetellä. Ehkä opiskelijat voisivat reklamoida yliopiston rehtorille. On
oikeastaan aika surullista juuri noiden opiskelijoiden kannalta, että
uskonnollinen vakaumus ja siitä kumpuavat taustaoletukset haittaavat tuolla
tavoin opiskelua. Ilmeisesti uudestisyntyneellä professorilla ei ole
velvollisuutta tarjota opiskelijoille parasta käytettävissä olevaan tieteellistä tietoa. Uskonnolliset
uskomukset eivät ole tietoa eivätkä subjektiiviset kokemukset jumalista – ihan
mistä tahansa niistä – ole yleispäteviä.
P: “Siellä oli vahvana usko, että ihminen oli
luotu Jumalan kuvaksi. Tämä on ratkaisevaa, koska jos ihminen on luotu Jumalan
kuvaksi, silloin jokaisen yksittäisen ihmisen järki ja havainnot ovat
luotettavia.”
Periaatteessa
väitteen totuusarvo ei riipu sen esittäjästä, mutta kun on kyse
uudestisyntyneestä professoristamme, niin väitteen totuusarvon oletusarvo on
epätosi. Hänen on siis joka kerta osoitettava väitteensä totuusarvoltaan
todeksi; muussa tapauksessa oletusarvo epätosi pätee. Kun kerta uudestisyntynyt
professori pitää empiiristä metodia olennaisena, niin nyt hänellä olisi oiva
tilaisuus osoittaa luomisen totuusarvoksi tosi. Mutta P sen kuin kiemurtelee
väitteensä todistustaakan kanssa liittämällä väitteeseen konditionaalin jos…Sen
minkä uudestisyntynyt professori hyväksyy ilman verifikaatiota, minä hylkään
samoin perustein.
Vaikka väite
ihmisestä Jumalan kuvasta pitäisi paikkansa, niin väite on silti kestämättömällä
pohjalla. Ovatko psyykkiseltä kapasiteetiltaan vajaat ja heidän havaintonsa
luotettavia? Tuskinpa vain. Vielä mielenkiintoisemmaksi väitteen empiirinen
testaus tulee kemiallisten mielenmuokkaajien ansiosta.
Yksittäisen
ihmisen järkikään ei ole ei ole luotettavia. Jos olisi, niin kaikkien
havaintojen ja päättelyjen tulisi ilmetä kaikille samanlaisina eikä virherajoja
olisi tarpeen ottaa huomioon.
P: Kristillisellä syntiinlankeemusopilla oli
erittäin tärkeä merkitys kokeelliseen luonnontieteeseen. Se luo sen ajatuksen,
että kaikkein älykkäimmätkin ihmiset voivat olla itsepetoksessa. Siitä syntyvät
itsekriittiset tiedeyhteisöt.
Suorastana briljanttia
kiemurtelua! Sitten kun uudestisyntynyt professori todistaa syntiinlankeemuksen
faktuaaliseksi episodiksi, niin Nobel-palkinto kilahtaa kassaan, mutta kai
siitäkin maksetaan kymmenykset. Kymmenysten maksaminen on sekin hölmöä:
väitteeltään todentamattomia tai selvästä epätosia väitteittä sisältävän
aavikkobarbaarien kirjoittaman kirjan auktoriteettia pidetään niin
velvoittavana, että sen propagoiminen jopa opiskelijoille katsotaan
oikeutetuksi. Sellaisesta ei synny
akateemista ”tutkimusta” eikä edes pseudotiedettä (tästä myöhemmin) vaan silkkaa
propagandaa. Kristillisessä, opiskelijoilla tehdyssä, yhteiskuntakokeessa
kristillistä propagandaa ei tietenkään sanota propagandaksi vaan
vaihtoehtoiseksi ajatteluksi. On perin hölmöä, että jossakin asiassa – esim.
jumalkysymyksissä - noudatettaisiin eri tieteen kriteereitä kuin muussa
tieteessä.
Niin tai näin, tuo
P:n kommentti on projektio hänen oman ajattelunsa epätotuudesta.
Uudestisyntynyt professorimme näyttää ymmärtävän, että hän ei voi perustella
juuri mitään väitettään faktapohjalta, niin kuvitteellinen syntiinlankeemus on
suorastaan surkea yritys pelastaa argumentti ja itse professori enemmältä
noloudelta. Edellisessä uudestisyntynyttä professoria koskevassa kritiikissäni
sijoitin professorimme faktavapaalle vyöhykkeelle. Sinne hän faktojen puutteen
johdosta kuuluukin. On se voimakas itsepetos tuo usko.
Edelleen synti
ei ole reaalimaailman ilmiö, eikä ihmisessä ole mitään, mitä mikä olisi
syntistä. Syntiä ei voida verifioida. Täten Occamin partaveistä taas
käyttämällä synti on tarpeeton lisäoletus. Ilmiöt saavat selityksensä ihan
perustellusti ja todennettavasti ilman syntiäkin. Uudestisyntyneen professorin
näkökulmasta synti on vain toiveajattelua. Ehkä uudestisyntynyttä professoria
harmittaa se, että maailma ei olekaan syntinen, vaikka hän kovasti sellaista
toivookin.
Empiirisen
tieteen edellytys on testattavuus, toistettavuus ja verifikaatio. Siinä ei ole
syntiinlankeemuksella osuutta asiaan…*huokaisee*
Haastattelija: Kristittyä tiedeyhteisöä professori pitää
ateistista avoimempana, sillä altavastaajan asema pakottaa huomioimaan
vaihtoehtoiset näkökulmat.
Niinpä
tietenkin, mutta vain uudestisyntyneen professorin kokemushorisontissa.
Tästäkin kristillisestä yhteiskuntakokeesta yliopistossa on vuosisataiset
kokemukset ja ne todettiin haitalliseksi jo ajat sitten. Tieteellisenä
taustaoletuksena mikään usko ja uskonto ei pätevä, vaikka uudestisyntynyt
professori dominionistisen strategiansa mukaan yrittää ujuttaa
taustaoletuksiaan tieteelliseen tutkimukseen ja debattiin.
Ei pidä
ihmetellä, jos selvästi epätodet väitteet nuijitaan maanrakoon, koska sinne ne
aivan oikeutetusti kuuluvat. Monessa yhteydessä uudestisyntynyt professori on
siten nillittänyt, että hänen sananvaputtaan rajoitetaan eikä hänen
”tieteelliset” mielipiteensä saa mediassa huomiota. Onko P siis vain
huomionkipeä? Ehkä vähän sitäkin, mutta kun mielipiteillä ei ole muuta
merkitystä kuin taustaoletusten propagoiminen, niin eihän sellaista voi ottaa
tosissaan tieteen parissa. Sitä paitsi uudestisyntyneellä professorilla on
ollut käytössää jotakuinkin kaikki suomalaiset kristilliset mediakanavat, joten
jos uudestisyntyneellä professorilla olisi oikeasti jotain tieteellistä
sanottavaa, niin se olisi löytänyt tiensä laajemmankin yleisön pariin. Näin ei
ole tapahtunut, eikä tule tapahtumaan, koska P operoi enimmäkseen faktavapaalla
vyöhykkeellä.
Haastattelija: Mutta jos ateistinen tiedeyhteisö ei ole
valmis kyseenalaistamaan omia lähtökohtiaan, onko sitten kristillinen
tiedeyhteisö valmis asettamaan omat peruskäsityksensä puntariin? Puolimatkan
mukaan tämä ei ole tarpeen.
Taustaoletuksena olevaa uudestisyntyneen
professorin uskoa ei tietenkään ole tarpeen asettaa kyseenalaiseksi, sillä
tieto tappaa uskon. Ja tästä aiheesta on oikein verifioituja tutkimuksia!
Uudestisyntynyt professori upposi aika syvälle tuon kommenttinsa kanssa.
Loput uudestisyntyneen
professorin haastattelusta on paavoväyrysmäistä kiemurtelua: en minä sitä
tarkoittanut vaan…
Siltikään P ei ole löydä
ajatuksilleen mitään todennettavaa perustaa. Professorin faktavapaa vyöhyke
vaikuttaa kaikenkattavalta.
Jotta uudestisyntyneen professorin
jutut osuisivat edes johonkin kategoriaan, niin katsotaanpa, mitä X:n kollega,
Raimo Tuomela, on sanonut pseudotieteestä.
- Pohjautuu monesti epämääräiseen, usein mentaaliseen perustaan
a)
jossa on vaikkapa ruumiittomia henkiä.
b)
joka sallii auktoriteettiuskon tai joka perustuu
jonkin eliitin paranormaaleihin tiedonhankintakykyihin
c)
Kaavamainen, dogmaattinen
asenne totuuden puolesta, ei yritä etsiä totuutta muuttamalla omia näkemyksiään
silloin, kun havainnot ja päättely niin vaativat.
- Monesti, joskaan ei aina ja kaikilta osin, karttaa loogis-matemaattista tarkkaa ajattelua.
- On oppi, jonka oletukset ja teoriat ovat testaamattomia tai eivät ole testattavissa tai kumottavissa lainkaan. Näennäistieteelliset väitteet ovat monesti ristiriidassa paremmin tutkittujen ja koeteltujen tieteellisten väitteiden kanssa. Näennäistieteen väitteet eivät muutu, vaikka havainnot ja loogis-teoreettinen tutkimus näyttävät muuta.
- On oppi, jota kiinnostaa usein käytännölliset monesti henkilöön liittyvät asiat, kuten miten parantaa sairaus, miten tuntea itsensä onnelliseksi, mikä johtaa monesti näennäisteknologiaan.
- Menetelmät eivät korjaa omia virheitään, eivätkä pohjaudu hyvin koeteltuihin yleisiin teorioihin
- On monesti erillinen oppi, jota eivät muut tue.
Tuo oli Tuomelan
kirjasta Tiede, toiminta ja todellisuus:
Tieteellisen maailmankäsityksen filosofiset perusteet (1983)
Paul
Kurtzillakin (poimittu Tuomelalta) on asian tiimoilta sanottavaa. Paul Kurtzin mukaan
näennäistiedettä luonnehtivat seuraavat piirteet:
- tarkkojen kokeellisten menetelmien puute
- ei yhtenäistä ja testattavaa teoriapohjaa
- väittää saavansa vahvistavia tuloksia, vaikka käytetyt koemenetelmät eivät ole tarkkoja eivätkä puolueettomat havaitsijat voi myönteisiä tuloksia vahvistaa.
Pseudotiede muistuttaa propagandaa, sillä propaganda piirteitä ovat:
- Helposti tajuttavaa, yksinkertaista
- Massoihin vetoavaa
- Harkitusti yksipuolista, muutamaan iskusanaan keskittyvää
- Kahtiajakautunut maailma, kompromissien puute
- Valmiiden mielipiteiden hyväksikäyttö
- Tunteisiin ja vaistoihin vetoaminen
- Tunteiden ja käyttäytymisen manipulointi
- Toimintaan aktivoivaa
- Vastustavan kannan mustamaalaamista
- Puutteelliset tai yksipuoliset tiedot, puolitotuudet ja valheetkin.
Eräs toinen
uudestisyntynyt professori, Matti Leisola, oli päivätöissään tiedemies, jonka
tieteellisissä tutkimuksissa pidettiin evoluutiota ainoana perusteltuna
selityksenä tutkitulle ilmiölle. Vapaa-ajallaan hän oli sitten ”nuoren maan
kreationisti. Aika moraalitonta sekin. Uudestisyntynyt professorimme elää sentään
johdonmukaisesti koko ajan faktavapaalla vyöhykkeellä.
Uudestisyntyneen professorin
haastattelu oli julkaistu 12.2.2015 eräässä opiskelijoiden julkaisussa. nimeltä
Jylkkäri. Haastattelu löytyy netistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti