Suomalaisen
lähetyskentän kaikkien alojen asiantuntija Patmos Lähetyssäätiön Pasi Turunen
panikoi taannoisessa blogikirjoituksessaan otsikolla Ovatko uskonnollisten kotien lapset muita itsekkäämpiä?
Turusta näyttää
kismittävän, että yksi ainoa tutkimus sai julkisuutta niin Ylessä, Helsingin
Sanomissa kuin Iltalehdessäkin, eikä Turuselta kysytty mitään. Turusen
tilityksen pohjana on tutkimus, jonka mukaan tosiaan vaikuttaa siltä, että
tuohon Turusen otsikointiin vastaus on ”kyllä”. Asia ei sinällään ole mitenkään
mullistava: maailmassa on tehty jos jonkinlaista tutkimusta, eivätkä uskoa,
uskontoa ja uskonnollisuutta koskevat väitteet ole millään tavoin tieteellisen
tutkimuksen ulkopuolella.
Juttunsa
ingressin jälkeen Turunen vyöryttää kahden kappaleen verran tekstiä, joka
voidaan tiivistää yhteen sanaan – projektio.
Kaikki ne argumentit, jotka osoittavat uskonnolliset väitteet silkaksi
humbuugiksi, pannaan ateistien piikkiin. Turunen viljelee sellaisia termejä
kuin auktoriteettiuskoiset ateistit,
ateistinen narratiivi jne. Sivistyssanat eivät kuitenkaan muuta sitä
seikkaa, että Turusen teksti on denialismia puhtaimmillaan.
Kuinka ollakaan,
ihmisen itsekkyyden syy on Turusen mukaan jokin kummajainen, jota kutsutaan
perisynniksi. Edelleen Turusen mukaan kukaan ei ole tuon asian suhteen
poikkeus. Jotta argumentti olisi edes auttavasti relevantti ja validi, niin
jonkinlaista verifioitavaa evidenssiä (minäkin osaan sivistyssanoja!) olisi
tarpeen esittää. Näin ei tietenkään tehdä, koska sellaista ei ole: synti, perisynti
ja niiden oletetut seuraukset eivät ole reaalimaailman ilmiöitä, eivätkä
varsinkaan ihmiseen rakenteellisesti liittyviä tekijöitä. Ne ovat
primitiivisten aavikkobarbaarien selitysmalli ihmisen tietynlaiselle
käyttäytymiselle.
Perisynti onkin
selitysvoimaltaan samaa luokkaa kuin kulmikas ympyrä tai yksisarvinen. Niistä
toki voidaan puhua, mutta mitään merkittävää reaalimaailmaan liittyvää niissä
ei ole.
Jotta hörhöily
täyttäisi uskonnollisen hörhöilyn kriteerit, puhuttuun asiaan on tietenkin
liitettävä kommunistit ja vasemmistolaiset utopiat. Tällä kertaa Turunen ei
sentään puhu homoista, joka vielä muutama kuukausi sitten oli oikein
patmoslaisten mieliaihe ainakin mitä tulee Aito Avioliitto ry:n agendaan. Siinä
puulaakissa Turunen olikin ihan omassa elementissään.
Yhdessä asiassa
Turunen sentään on oikeilla jäljillä: sellaiset ilmiöt kuin itsekkyys ja
altruismi ovat vaikeasti kvantifioitavissa. Nyt Turunen sitten perää
kvantitatiivista tutkimusmetodia koskien em. ilmiöitä, kun on aiemmin pitänyt
ko. metodia puutteellisena koskien ”hengellisiä” ilmiöitä. Tutkimusta se on
kvalitatiivinen tutkimuskin ja laadullisen tutkimuksen menetelmät alkavat olla
jo ihan käypiä. Turusen on siis ihan turha nillittää metodologiasta:
käytettiinpä mitä metodia tahansa, niin se on aina väärä, jos metodi ei tuota
Turusen toivomia tuloksia.
Kirjoituksensa
lopuksi Turunen esittää kysymyksen: Pitäisiköhän
uskonnollisen ja uskonnottoman kasvatuksen vaikutuksia sittenkin arvioida
vasta, kun lapset ovat aikuisia? Vastaukseni tuohon on ”ei”. Jos
tarkoituksena on tutkia lapsia, niin silloin tutkitaan lapsia.
Tässä yhteydessä
lienee paikallaan todeta, että Turunen on heppu, joka anti-homo-retoriikan
lisäksi puolusti raamatullista siviileihin kohdistuvaa väkivaltaa Leif Nummelan
haastattelussa, sillä perusteella, että Vanhassa Testamentissa siviilit
olivatkin ”sotilaskohteita”. Kaikki Turusen esittämät apologiat aiheesta kuin
aiheesta ovat niin ontuvia, että ne ovat pelkästään noloja.
Turusen
raamatullisen väkivallan puolustuksen voi katsoa tuolta:
Ja Turusen
tämänpäiväisen tilityksen voi käydä lukemassa tuolta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti