Kaikkein
ärsyttävintä ja turhauttavinta keskustelussa uskonnoista on kuunnella
epäloogisia argumentteja, kun vastapuoli esittää näkemyksiään. Loogiset virheet
tapahtuvat reaalimaailman ulkopuolella ja sellaisia käyttävät uskonkiihkoilijat
omasta uskonnollisesta positiostaan. Vaikka jotkut em. argumenteista näyttävät
valideilta tavalliselle yleisölle, erityisesti niille, joiden usko perustuu
kulloinkin käsiteltävän argumentin oletettuun ”totuuteen”. Tässä blogitekstissä
käsitellään em. argumenttien argumentatiivista heikkoutta.
Itse asiassa
kristinuskon epäloogiset attribuutit ehkäisevät apologeettojen osallistumista
keskusteluun rationaalisin argumentein. Tässä blogitekstissä pyritään
näyttämään toteen huonojen uskonnollisten argumenttien formulointi.
Hypoteettisia argumentteja joudutaan käyttämään muita ristiriitaisia ja
hämmentäviä argumentteja puolustaessa.
Kriittisten
ajattelijoiden on tärkeää huomata ja välttää näitä apologeettojen epä-älyllisiä
ja epärehellisiä argumentointitapoja.
Logiikan
työkalut ovat sen puolella, joka ei harrasta perusteetonta taikauskoa. Epäuskon
tapauksessa ei ole vähäisintäkään syytä alentua käyttämään virheellistä
loogista päättelyä.
PERUSTEETTOMAT VÄITTEET
Tässä osassa
käsitellään kuinka perusteettomat argumentit johtavat vääriin johtopäätöksiin.
Ensimmäinen
esimerkki on Argumentum ad ignorantiam. Tämä
tarkoittaa tietämättömyydestä tehtyä argumenttia Kristitty saattaa sanoa:
”Ristiinnaulitseminen on historiallinen fakta, koska kukaan ei ole löytänyt
dokumenttia, joka kieltäisi sen.” Samalla tavoin, minä voin sanoa, että
Jeesuksella on neljä kättä. Kukaan ei pysty todistamaan naurettavaa
argumenttiani epätodeksi. Ensimmäisen argumentin esittäminen faktana sallii
minun käyttää samoista syistä argumenttia, jonka esitän faktaksi.
On kaiketi
tarpeetonta sanoa, että kumpikaan argumenteista ei täytä toden historiallisen
argumentin totuuskriteereitä.
Jotkut
apologeetat (ne jotka puolustavat uskonnollista doktriinia) pitävät pätevänä
argumenttina sitä, että yleisö kuulee sen useammin kuin vastustavan argumentin.
Tätä virheellisyyttä kutsutaan argumentum
ad nauseam. Tämä argumentaatiotapa riippuu silkasta toistosta. Puhuja, joka
käyttää tätä metodia, käyttää resursseja siihen, että argumentti kuullaan mahdollisimman
usein. Vaikka argumentti itsessään saattaa kuulostaa pitävältä, mutta se ei ole
yhtään sen enempää totta kuin silloin kun argumentti esitettiin ensimmäisen
kerran. Joku saattaa ryhtyä pitämään argumenttia totena virheistään huolimatta,
jos argumenttia vielä vahvistetaan jollakin oheiskirjallisuudella. Hiljainen
muoto tästä argumentista muodostetaan silloin, kun joku muodostaa argumenttinsa
runsaasta aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. ”Kristillisissä valtioissa”
julkaistaan suuri määrä kristillistä kirjallisuutta, mutta tämä ei paranna
apologeettojen argumenttien totuusarvoa. Tavallisesti näiden kirjallisten
tuotteiden kirjoittajat heittävät yleisölle samoja argumentteja pienin
variaatioin
Kristityt
saattavat myös esittää argumentin ja vedota sen totuuteen sillä, että ympäröivä
yhteiskunta on hyväksynyt sen todeksi, ja sitä on pidetty totuutena pitkän
aikaan. Tämä on esimerkki Argumentum ad
antiquitaten (tarkoittaa argumentin ikää). Kristitty saattaa sanoa: ”Ihmiset
ovat uskoneet jumalaan tuhansia vuosia. Tämä usko on kestänyt niin kauan, että
siinä täytyy olla jotain totuutta.” Paljon vanhempien uskontojen apologeetat
saattavat sanoa aivan samoja argumentteja, mutta ahdasmieliset kristityt
jättävät ne pääsääntöisesti huomiotta.
Lyhyesti, kyseessä
olevan uskomuksen ikä on riippumaton uskomuksen legitimiteetistä. Käänteisesti
toiset kristityt väittävät joidenkin uskomusten olevan ”aidompia”, koska ne
ovat iältään nuorempia. Tämä on esimerkki argumentum
ad novitatem. ”Jeesus Kristus ristiinnaulittiin dokumentoidun historian
aikana. Useat ihmiset kirjoittivat hänen kuolemastaan, joten tapahtuma on
vaikeampi väärentää kuin vanhemmat kertomukset. Tästä syystä kertomuksen on
oltava totta.” Tutkijat ovat osoittaneet
monet vanhat kertomukset epätosiksi, olivatpa nämä kertomukset sitten
sekulaareja tai uskonnollisia kertomuksia
Apologeetat lainaavat
attribuutteja ja ominaisuuksia, joita muinaisille henkilöille on annettu. He
pitävät näitä todistuksina, joilla heidän argumenttejaan täytyy pitää oikeina.
On esitetty sellaistakin, että menestyneen ihmisen usko Jeesukseen on osoitus
siitä, että tämä menestyksekäs henkilö on tehnyt oikean valinnan. Näin
naurettavaa propositiota kutsutaan argumentum
ad crumenan. Argumentti perustuu esimerkiksi vaurauteen. Jos tämä henkilö
myös uskoi pääsiäispupuun, maaginen pupu ei kuitenkaan hyppää reaalimaailmaan.
Käänteisesti
kristitty saattaa pitää köyhää ihmistä hyveellisempänä, koska hän ei ole
materiaalisten omistussuhteiden alainen. Täten apologeettojen mukaan meidän tulisi
nähdä hänen uskonnolliset uskomuksensa parempina ja korkea-arvoisempina. Tämä
esimerkki argumentista on argumentum ad
lazarum; varattomuuteen perustuva argumentti. Entä köyhän ihmisen usko
pääsiäispupuun?
Jos henkilö on
kuuluisa, niin kristityt vetoavat tämän tähän ominaisuuteen, jonka oletetaan
lisäävän perusteettoman uskon legitimiteettiä. Koska muutamat viimeisimmät
Yhdysvaltain presidentit ovat olleet kristittyjä, niin tästä seuraa, että
kristinusko on oikea uskonto. Tätä absurdia näkemys on argumentum ad verecundiam; argumentti,
joka perustuu auktoriteettiin. Tosin George Washington ja Abraham Lincoln
olivat ei-kristittyjä. On kuitenkin huomattava looginen sudenkuoppa
vetoamisessa auktoriteettiin. Auktoriteetti ei takaa uskoo reliabiliteettia.
Jos tietämätön
väittelijä pitää yhtä henkilöä riittävänä todisteena, joten miljardit henkilöt
olisivat aina vain parempi todistus. Argumentum
ad numerum perustuu siihen, että joukko – joskus suurikin joukko – pitää
uskonnollista väitettä totena. Kristityt saattavat sanoa Jeesuksen olleen
todellinen historiallinen henkilö, koska kaksi miljardia ihmistä uskoo häneen.
Kuitenkin miljardi ihmistä uskoo Muhammediin. Mitä tapahtuu kun muslimien määrä
maailmassa ylittää kristittyjen määrän? Missä kulkee raja, jossa argumentum ad numerumia aletaan pitää
todisteena. Hyväksyvätkö kristityt apologeetat tämän silloin, kun islamia
totena pitävät perustuvat pelkkään lukumääräiseen uskovien joukkoon? Epäilen.
Eikä sitä tulisikaan hyväksyä, sillä pelkkä lukumäärä ei tee islamista sen faktuaalisempaa
kuin kristinusko. Samalla tavalla, argumentum
ad populum on argumentin käyttöä niin, että se vetoaa johonkin uskovien
osaan.
Voidaan sanoa:
”Laskemalla ne lukuisat Raamatun huijaukset ja menneet sankarit, joita
huijattiin…”
Tämä saattaa
raivostuttaa puhujan opponenttia, mutta se on röyhkeän suorasukainen – joskus
kuitenkin tahaton – yritys vaikuttaa yleisöön emotionaalisella tavalla.
Riippumatta
siitä kuinka suosittuja ja laajalle levinneitä uskonnolliset uskomukset ovat, tämä
ei riitä siihen, että ne kestäisivät faktoja vastaan
VÄÄRISTYNEET AIKAJANAT JA IRRATIONAALINEN
KONGRUENSSI
Uskovien
mielipäättelyä on cum hoc ergo propter
hoc. Esimerkki tästä on seuraava: jollakin alueella rikollisuusaste on
laskenut kahden vuodentakaisesta, koska samalla ajanjaksolla kirkossakäynti on
lisääntynyt, joten lisääntynyt kirkossakäynti laskee rikollisuutta.
Edellinen on
kyllä mahdollinen selitys rikosten määrän laskulle, mutta kahden tapahtuman
välillä ei ole pääteltävissä olevaa kausaalisuutta riittävällä varmuudella.
Uskovien apologioissa jätetään yleisesti huomiotta monet muut mahdolliset
selitysmallit, jos ne eivät sovi uskovien agendaan.
Yritys luoda
linkki kahden toisestaan riippumattoman tapahtuman välille on non causa pro causa.
Linkki voidaan
myös yrittää luoda kahden teoreettisen tapahtuman välillä. Edellisen tekijän kielto on yksi esimerkki tästä. Tämä tarkoittaa
sitä, että jos edeltävä argumentti on jo osoitettu paikkansapitämättömäksi,
niin sitä seuraakin argumentti on epätosi. Uskova saattaa sanoa: ”Ihmisen
sanottiin polveutuvan Neanderthalin ihmisestä, mutta koska polveutuminen
Neanderthalista on osoitettu vääräksi, niin evoluutiokin on paikkansapitämätön.”
On totta, että
tiedemiehet pitivät aiemmin
Neanderthalin ihmistä homo sapiensin ”esi-isänä”, mutta tieteen edistyminen ja
tiedon lisääntyminen tässäkin asiassa, ei tee silti evoluutiota epätodeksi.
Samalla tavoin seurausten affirmointi on epäpätevää
päättelyä. Jos ensimmäinen argumentti on osoitettu todeksi, niin tästä seuraisi,
että seuraavakin argumentti on välttämättä tosi. Esimerkkinä olkoon tämä:
”Jeesus sanoi, että lopunaikoina koittaa sota ja nälänhätä. Koska tänäänkin
maailmassa on sotia ja nälänhätää, Jeesus todella sanoi niin”. Tapahtumat eivät
tapahdu, jotta ne täyttäisivät profetioita. Lopulta pitäisi todentaa, onko
maailmanhistoriassa ollut ajanjaksoa, jolloin missään päin maailmaa ei olisi
ollut sotaa tai nälänhätää.
Uskoville on
myös taipumus harmonisoida pois ristiriidat Raamatun ja tieteellisen
informaation välillä. Yksi yleisimmistä esimerkeistä on luomisen ja maapallon
iän yhteensopimattomuus. Uskovat saattavat sanoa, että maapallo luotiin
miljardeja vuosia sitten ja samanaikaisesti pitävät luomiskertomusta totena.
Molemmat eivät voi olla yhtä aikaa tosia.
Myös ad hoc päättely on valitettavan yleistä.
Uskovat kovin mielellään palaavat johonkin vanhempaan todistukseen, jos käsillä
oleva todistus epäonnistuu. Uskova saattaa väittää. ”On todisteita, että
maapallo on muutamia tuhansia vuosia vanha.” Kun uskovalle osoitetaan
todisteiden kautta, että hänen väitteensä on epätosi, uskova saattaa sanoa:
”Jumala teki asiat sellaisiksi, että ne näyttävät vanhoilta, joten tällä hän
testaa sitä, luottaako ihminen omiin johtopäätöksiinsä vai Raamattuun.”
Kaltevan pinnan argumentin mukaan uskova
saattaa sanoa: ”Jos rukoilu poistetaan kouluista, niin lapset turvautuvat
vähemmän jumalaan koko loppuelämänsä aikana. Lapset saattavat syyllistyä
rikoksiin, koska he eivät osaa kääntyä jumalan puoleen.” Kaltevan pinnan
argumentti väittää, että jos toimimme tietyllä tapaa, seuraukset ovat
vääjäämättömät.
SATUNNAISET TAPAHTUMAT
Tässä jaksossa
käsitellään muutamia älyllisestä epärehellisyydestä seuraavia
argumentaatiovirheitä. Ensimmäiseksi tulee mieleen luottamus anekdootteihin
todisteena. Tällöin johtopäätökset perustuvat huolimattomiin havaintoihin ja
henkilökohtaiseen ”kokemukseen”, eikä suinkaan rehelliseen tieteelliseen
analyysiin ilmiöistä.
Esimerkiksi
lapsen syntymän sanotaan olevan ihme. Ei ole muuta mahdollisuutta selittää
sitä. Lapsen syntymä saattaa ilmetä joillekin käsityskyvyn ulkopuolella olevana
tapahtuma. Kuitenkin kun asiaa tarkastellaan biologisena tapahtumana, siinä ei
ole mitään ihmeeseen edes etäisesti viittaavaa.
Erityisyyteen
vedotessa uskova saattaa sanoa: ”Vain osa vastaväittäjäni argumenteista toimii
minun argumenttiani vastaan.” Tällä tavoin pyritään voittamaan debatti
vetoamalla esimerkiksi yleisöön. Siis: jos jätetään vastaväittäjän argumentista
seikka X huomiotta, uskovan argumentti pätee. Tätä argumentointivirheeseen
syyllistytään joko tarkoituksellisesti tai tahattomasti. Todisteita ei voi
toivoa pois.
Yleistyksiä
sovelletaan erityistapauksiin. Kun uskovat väittävät, että ateistit eivät ole
lukeneet Raamattua, he tavallisesti puhuvat jostain tietystä ateistista.
Saattaa olla totta, että enemmistö ateisteista ei ole vaivautunut lukemaan
Raamattua. Tästä ei kuitenkaan pidä tehdä yleistystä, joka koskisi juuri
määrättyä yksilöä, ellei sille ole todellista perustetta.
Myös sekavat
yleistykset ovat tavanomaisia. Väite esitetään perustuen vaillinaisen aineiston
pohjalta.
No True Scotsman argumentti voisi kuulua
vaikka seuraavasti: Koska Teppo on kristitty, hän ei ole voinut tappaa Seppoa.
Tässä asetetaan keinotekoinen raja eliminoimaan mahdollinen syyllisyys.
Myös vetoaminen
jonkin ”luonnollisuuteen” voi johtaa argumentaatiovirheeseen. Tämä on
tyypillistä esimerkiksi ihmisen seksuaalisuutta koskevassa argumentoinnissa.
Homoseksuaalisuus tuomitaan ”luonnottomana” seksuaalisuuden muotona. Väitettä
saatetaan vahvistaa vetoamalla siihen, että homoseksuaalisuutta ei esiinny
muilla olioilla. Tämäkin väite on jo moneen kertaan osoitettu vääräksi.
Petito Principii on myös yleinen
argumentointivirhe. Tässä tapauksessa premissi, jonka pitäisi tukea
johtopäätöstä, on jo itsessään virheellinen tai epätosi. Esimerkiksi näin:
Raamattu on jumalan sanaa. Koska Raamattu kertoo, että Jeesuksen hyväksyminen
on ainoa tie taivaaseen, niin ei ole muuta keinoa välttää helvettiin joutuminen
kuin hyväksyä Jeesus.
Väitteen
esittäjä olettaa johtopäätöksen olevan oikea, koska hän olettaa premissin
olevan oikea. Ei-kristityt joutuvat täten helvettiin, koska Raamattu on jumalan
sanaa. Premissi on kuitenkin vähintään kyseenalainen. Kyseenalainen premissi
voi parhaimmillaankin tuottaa vain kyseenalaisen johtopäätöksen.
Kysymys saattaa
kuulua: ”Vieläkö lähetätte ihmisiä helvettiin käännyttämällä heitä pois jumala
luota?” Tässä tapauksessa joku olettaa joitakin seikkoja faktoiksi esittäessään
kysymyksen. Kysymys edellyttää ennalta määrätyn vastauksen. Kysyjän olisi
esitettävä kausaalinen todistus, mutta sitähän em. kysymyksen esittäjä ei tee.
Kehäpäättely on
taas piinaavan tavallista tähän tapaan: ”Raamattu on jumalan sanaa. Koska
jumala kirjoitti Raamatun, me tiedämme, että Raamattu on totta. Koska totuus on
jumalasta, tiedämme Raamatun olevan jumalan sanaa.” Ei ole löytynyt ainoatakaan
perustetta ja todistetta, joka tukisi edellisen kaltaista kehäpäättelyä.
Kehäpäättely on
ärsyttävä argumentointitapa, sillä kristitty kiroaa muut uskonnot samankaltaisen
kehäpäättelyn takia. Apologeetat saattavat olla niin ärsyttäviä, että vaatimus
lisätodisteista väitteiden tueksi on heidän mielestään kehäpäättelyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti