Tällaisen
vastauksen väkersin Pekalle Suomi24.fi –keskustelussa syksyllä 2014.
Kaikesta
huolimatta jumalasi on oikeuttanut raamatun väkivaltaiset ratkaisut; ihmiset
ovat toimeenpanneet osan näistä, osa on suoraan kolmen koplan tekosia.
Pietarikin
murhasi (mahdollisesti Jahven avustamana) Ananiaan ja Safiran. Tappaminen
rangaistuksena varsin vaatimattomasta rajallisesta rikoksesta on väärin.
Kaikkivaltiaalla luulisi olevan muitakin keinoja rangaista kuin silmitön
verenvuodatus. Mutta kun ei, aina tarvitaan verenvuodatusta. Kolmen koplan
keinovalikoima on todella rajallinen.
Mielestäsi
pahuutta tulee rangaista väkivallalla. Tämäkin on osoitus siitä, että jumalasi
on barbaarinen aavikkobarbaarien jumala, so. jumalasi on ihmisten muotoilema
konstruktio. Kuten tuossa edellä sanoin hyväksymällä nämä väkivallanteot, et
ole metaforisesti päässyt eteenpäin exoduksen leiritulilta. Siellä näitä
väkivaltaisia fantasioita kerrottiin kansanperinteenä ja toiveajatteluna. Se
että tästä väkivaltaisesta folkloristiikasta on tullut kristittyjen uskon
kulmakivi, on maailmahistoriaa tarkastelemalla perin valitettavaa.
Jeesuksen
väkivaltaisuus on mielenkiintoinen ajatus. Hyväksymällä vanhan testamentin
kirjoitukset Jeesus hyväksyi täten väkivallan. Ainakin kerran Jeesus kehotti
opetuslapsia aseistautumaan ostamalla miekkoja.
Tämänkin
väkivallan on kolmen kopla hyväksynyt:
"Ja jos Herra, sinun Jumalasi, antaa
sen sinun käsiisi, niin surmaa kaikki sen miesväki miekan terällä. Mutta
naiset, lapset ja karja ja kaikki, mitä kaupungissa on, kaikki, mitä sieltä on
saatavana saalista, ryöstä itsellesi, ja nauti vihollisiltasi saatu saalis,
minkä Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. Tee näin kaikille niille
kaupungeille, jotka ovat sinusta hyvin kaukana, jotka eivät ole näiden kansojen
kaupunkeja. Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi,
antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne
tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,
hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua
käskenyt" - 5. Moos. 20:10-17
Seuraava
vastaukseni samassa keskusteluketjussa:
Pekka polkee
heti aamusta taas jalkaa. Eikö tänäänkään ollut aamupalaksi pullasuttua?
Kiukuttelusi saa sinut lipsauttelemaan freudilaisia lipsahduksia. Tämä tosin
tekee sinusta hauskan höpöttäjän.
Pekka,
trinitaarinen teologia kehitettiin paljon oletetun Jeesuksen elämän jälkeen,
jotta kolmen kopla saatiin edes auttavasti sovitettua monoteismin kategoriaan.
Tosin tässäkin epäonnistuttiin, mistä on osoituksena lähes pari tuhatta vuotta
jatkuneet kiistat kolminaisuudesta. Raamattukaan ei tarjoa dilemmaan ratkaisua.
Tästä taas seuraa, että ne seikat mitä uskovat pitävät raamatun ”totuuksina”
ovat lopulta relativistisia; so. raamatun ns. ”totuudet” ovat vain ja
ainoastaan lukijan tulkintoja, tulkinnat ovat jokaiselle lukijalle erilaisia,
raamattu ei juuri viittaa itsensä ulkopuolelle. Raamattu on ”totuuksineen”
relativistinen kielipeli. Toki raamattua voidaan tulkita vaikka reseptio-estetiikan
perspektiivistä, jolloin noudatetaan tiettyä metodologiaa.
Uskonsa ja
uskonsa historian perusteet ei ole koskaan ollut tavallisen uskovan hyveitä.
Epäilyshän saattaa turmella uskon ja sekulaari tiedonhankinta se vasta pahasta
onkin. Uskova saattaa jopa nukkuessaan syyllistyä rikkomuksiin jumalaa vastaan.
Taivaallisella tyrannilla on aikaa kytätä yksittäisen ihmisen ajatuksia, mutta
ei aikaa – eikä halua – poistaa nälänhätää edes kristittyjen keskuudesta. Tämä
jumala ei missään tapauksessa ansaitse jumalan arvonimeä.
Se, mitä sanoit
pyhän hengen pilkasta, ei ole sen vaarallisempaa kuin minkä tahansa muun hengen
pilkkaaminen. Yhtään henkeä – olipa tämä henki mitä tahansa – ei ole pystytty
verifioimaan. Henget ovat juuri näitä leiritulilla kerrottujen tarinoiden
myyttisiä hahmoja vailla mitään relevanssia reaalimaailmassa.
Jos pyhä henki
nyt kuitenkin jostain kumman syystä olemaan olemassa, niin tämä henki saattaa olla
jopa pahempi julmuri kuin Jahve ja Jeesus.
Seuraava
vastaukseni oli:
Pekka, teksteistäsi
päätellen mottosi on: Tapa uskonnottomat, tavataan Jerusalemissa, voita
ilmainen lippu taivaaseen!
Mitä tulee
pyhään henkeen, niin siitä voidaan sanoa, että eri kristityt suuntaukset eivät
ole päässeet minkäänlaiseen käsitykseen onko pyhä henki maskuliini, feminiini,
androgyyni vai peräti kaikki yhdessä. Tällaistakin kysymystä pohditaan ihan
tosissaan.
Edelleen aika
taitamaton ja voimaton tämä pyhä henki on siinäkin, että kaksi kristittyä sanoo
pyhän hengen ohjanneen heidät tiettyyn raamatun tulkintaan, vaikka nämä
tulkinnat olisivat radikaalilla tavalla erilaiset. Kun tilanne eskaloituu
tarpeeksi pitkälle, niin seurauksena on uskonsota. Tästäkin historia tuntee
liian paljon esimerkkejä.
Lisäksi pyhän
hengen (kuten kaikkien muidenkin henkien) kohdalla ratkaiseva seikka on se,
että pyhä henki ei ole todennettavissa millään mitattavissa olevalla tavalla.
Edes oletetut pyhän hengen vaikutukset eivät ole todennettavissa mitattavissa
olevalla tavalla.
Kun uskovalta
kysyy jotain pyhästä hengestä, niin hän ”tuntee” ja ”kokee” pyhän hengen.
Kokemuslauseet eivät kuitenkaan kerro mitään pyhän hengen todellisesta
olemassaolosta. Ne kertovat vain kokemuksesta, joka on verbalisoitu.
Kognitiiviset
neurotieteet, psykologia ja psykiatria selittävät oikein hyvin pyhää henkeä ja
sen olemattomuutta. Uskovat ovat läpi juutalais-kristillisen historian
joutuneet keksimään mitä mielikuvituksellisimpia rakennelmia todistaakseen
pyhän hengen. Yksikään uskovien todistus ei ole kestänyt kriittistä
tarkastelua. Pyhään henkeen voi suhtautua vain huvittuneesti.
Keskustelu
jatkui noin viikon ajan. Harmi, että Pekka on poistanut aloittamansa ketjun,
sillä ko. ketju oli klassikko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti