Evankeliumit
eivät kovin mairittelevaa kuvaa Jeesuksen mielenterveydestä; tämä täysin
riippumatta siitä pitääkö evankeliumeita tosina kertomuksina vai ei. Jo epäilys
siitä, että Jeesus oli hullu, riittää tuhoamaan kristinuskon.
Jos Jeesus oli
hullu, niin opetuslapset jotka Jeesus valitsi, olivat lähes yhtä hulluja.
Uskonto, joka perustuu Jeesuksen hullun miehen höpinöihin, on parhaimmillaan
typerä, pahimmillaan vaarallinen kuten väkivaltaisten fundamentalistien
tapauksessa olemme saaneet nähdä.
Jeesuksen
normaalista psyyken rakenteesta ei ole näyttöä; päinvastaisia esimerkkejä kyllä
löytyy.
On mahdollista,
että Jeesus oli maanis-depressiivinen. Hän sanoi olevansa maailman valo (Joh.
9:5) ja uniikki jumalan poika (Joh. 17). Tämä on oire pahasta maniasta. Jeesus
oli poikkeuksellisen täynnä itseään. Jeesus myös vaati kulttinsa jäseniä
sanomaan varauksetta, että maaninen Jeesus oli kaikkein paras olio maan päällä
sen sijaan, että olisi yrittänyt saada seuraajansa vakuuttuneiksi pätevin perusteluin.
Jos Jeesuksella olisi ollut arsenaalissaan jokin entiteetti, jota voitaisiin
kutsua raamatullisessa mielessä pyhäksi hengeksi, niin Jeesuksen ei olisi
tarvinnut esittää em. vaatimusta.
Kristityt
väittävät, että Jeesus ei ollut hullu, vaan että Jeesus oli totuus. Sen tiedon
perusteella, mitä meillä on käytettävissä, edellistä väitettä ei voida
todentaa. Se että Jeesus julisti koko hänen sukupolvensa olevan paha ja
syntinen, on oire depressiosta, joka seuraa maanista euforiaa. Ei voida
todentaa, että Jeesuksen väite pätisi kaikkiin tuolloin eläneisiin ihmisiin.
Lopulta mikään mitä Jeesus sanoi on vailla viisautta. Viisaus on yksi
ominaisuus, mikä Jeesukseen kovin mielellään liitetään, mutta tämäkin
argumentti on perusteeton. Jotkut Jeesuksen väittämät tosin olivat oikeita,
mutta tämä vain sen ansiosta, että ne oli varastettu paljon vanhemmasta
viisauskirjallisuudesta. Jeesus kyllä laukoo subjektiivisia väitteitä juuri
koskaan perustelematta niitä. Tämä ei ole kovinkaan viisaan miehen merkki.
Jeesus tunsi
Vanhan Testamentin kirjoitukset sen verran hyvin, että pystyi viittaamaan
itseensä 5. Mooseksen kirjasta luvusta 18 jakeesta 15 löytyvään sitaattiin:
"Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka
on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella.”
Mikään Jeesuksessa
ei viitannut siihen, että juuri hän olisi tuo profeetta. Ainoastaan Jeesuksen
oma ilmoitus ja muutamien seuraajien usko ei riitä todentamaan Jeesuksen
väitettä.
Jeesus myös
näytti piileskelevän useampaankin kertaan. Väitetään, että Jeesus kävi
rukoilemassa, mutta yhtä hyvin Jeesuksella saattoi olla depressiivinen vaihe,
mikä teki hänestä toimintakyvyttömän. Kaikesta huolimatta Jeesus ”katosi”
autiomaahan, oli nälissään, ja vielä kohtasi paholaisenkin siellä.
Aluksi Jeesus
pyrki välttämään kiinnijoutumisen, mutta kun näytti siltä, että hänen agendansa
tulisi epäonnistumaan, hän alkoi pyrkiä järjestelmällisesti kohti
ristiinnaulitsemista. Jeesuksen päämäärähakuinen itsetuhoisuus tekee hänestä
hullun. Taas kerran kristityt sanovat, että Jeesus ei ollut hullu vaan että
Jeesus kuoli ihmisten syntien tähden. Jotta väite Jeesuksen hulluudesta tässä
yhteydessä voitaisiin kumota, olisi osoitettava, että Jeesus oli oikeassa.
Muussa tapauksessa väite ihmisuhrin tarpeellisuudesta tekee tästä ihmisuhrista
pahasti psyykeltään järkkyneen.
Monen psyykkiset
häiriöt saavat ihmiset uskomaan kovin outoja juttuja. Messiaita on ihmiskunnan
dokumentoidussa historiassa ollut muitakin kuin Jeesus Nasaretilainen. On
täysin mahdollista, että apostolitkin huomasivat Jeesuksen hulluuden. Saattoi
myös olla niin, että Jeesus valitsi apostoleiksi jo valmiiksi hieman
häiriintyneitä ihmisiä.
Jeesuksen jo
omana aikanaankin eriskummalliset väitteet ja vaatimukset tukevat hypoteesia
hänen hulluudestaan. Jeesuksen käyttäytyminen oli parhaimmillaankin
eksentristä. Jeesuksen ulkoisesta habituksesta ei mainita paljoakaan, mutta
silti ihmiset tunnistivat Jeesuksen. Hänen käyttäytymisessään siis täytyi olla
jotain, joka teki Jeesuksesta aikansa pienen kulttijulkkiksen. Jeesus saattoi
itse haluta aika ajoin yksityisyyttä, mutta hänen pakkomielteinen käytöksensä
piti hänet aina julkisuudessa.
Jeesus sanoi,
että jokainen joka katsoo naista himoiten, syyllistyy aviorikokseen (Matt.
5:28). Jeesus ei sanonut ”naimisissa olevaan naiseen”. Vain häiriintynyt
ihminen voi esittää tällaisen vaatimuksen ja käskyn. Sitä on mahdoton todentaa,
sitä on mahdoton noudattaa. Ehkä Jeesus projisoi omia seksuaalisia halujaan?
Jeesus sai
raivokohtauksen temppelissä ja vaaransi sillä hetkellä oman elämänsä. Lisäksi
hän vaaransi seuralaistensa ja jopa sivullisten hengen. Kristityt usein
väittävät, että Jeesuksen raivo oli oikeutettua. Enemmänkin raivokohtaukset
kertovat Jeesuksen horjuvasta psyykestä. Miksi Jeesuksella juuri tuolloin petti
itsekontrolli? Jeesus kyllä tiesi temppelissä toimivista rahanvaihtajista.
Vaikka temppelissä olisi ollut minkälaista korruptiota tahansa, järjetön raivo
ei mairittele jumalan pojaksi väitettyä henkilöä.
Oletetun
vuorisaarnan kuulijakuntana olivat yksinkertaiset ihmiset, joten on perusteltua
sanoa, että Jeesus tarkoitti sitä mitä sanoi saarnassaan. Tässä saarnassa
Jeesus paljolti kielsi seksuaaliset halut, valat, itsensä puolustamisen ja
omaisuuden. Kaikki vuorisaarnan ”opetukset” ovat mielipuolen puhetta.
Vuosisatojen kuluessa on keksitty mitä mielikuvituksellisimpia tulkintoja
vuorisaarnasta, jotta ko. saarna ei vaikuttaisi niin hullulta kuin se on.
Jeesus oli niin
harhainen, että uskoi (vai uskoiko sittenkään?) jumalan valtakunnan korvaavan
kaikki muut hallitusmuodot. Tämä oli Jeesuksen mukaan tapahtuva aivan minä
hetkenä tahansa. Sitten Jeesus kuoli ristillä ja hänen agendansa loppui siihen.
Jeesuksen viha
fariseuksia vastaan on aivan huippua hulluutta (Matteus 23). Mikään evankeliumeissa
ei viittaa siihen, että Jeesus olisi tarkoittanut vain korruptuneita
fariseuksia; ei, Jeesuksen raivon kohteeksi joutuivat kaikki fariseukset
riippumatta heidän tekemisistään. Mikä saa hullun entistä itsepäisempään
raivoon, kun hänen mielipuoliset sanomisensa kyseenalaistetaan? Jeesus väitti oletetun ylösnousemuksensa
jälkeen, että ne jotka uskovat ja kastetaan, saavat jonkin pelastukseksi
tulkitun. Muut taas kirotaan. Jeesus ei ainakaan ollut mielipiteenvapauden
kannattaja. Taas kerran Jeesuksen raivo oli aiheetonta ja perustelematonta.
Jeesuksen
vaatimus siitä, että ihmisen tulisi rakastaa naapuriaan kuten itseään, on
harha. Vihamiestäkin voi kunnioittaa vaikka ei pitäisikään tästä. Näin toimii
järjissään olevan ihminen. Taas kerran ne kirotaan helvettiin, jotka eivät
pysty tätä noudattamaan, vaikka noudattaminen on loogisesti mahdotonta.
Inhimilliset tunteet olisi täten Jeesuksen mukaan kiellettävä. Mikään ei
miellytä Jeesusta, niin hullu hän on. Vaatimus – tai toive – että ihmiset
olisivat Jeesuksen kaltaisia johtaa yhtä hulluun maailmankuvaan ja
käyttäytymiseen mitä Jeesus esitti.
Jeesuksen
virheellinen käsitys häntä ympäröivistä ihmisistä oli, että nämä ihmiset olivat
joko hänen puolellaan tai häntä vastaan. Tämä jos mikä on vainoharhaista (Matteus
12:30). Jeesukselle ei ollut välinpitämättömien kategoriaa. Näin joustamaton ja
epärealistinen näkemys on osoitus vihamielisyydestä ja megalomaniasta. Jeesus
veti puoleensa ihmisiä joiden todellisuuden taju oli vähintään yhtä
häiriintynyt kuin Jeesuksen itsensä.
Jeesus sanoi
monia irrationaalisia asioita. Jeesus väitti, että Abraham, Iisak ja Jaakob
olivat elossa jossain, mutta ei pystynyt todentamaan väitettään. Mooseksen
kirjoista ei löydy tukea näin mielipuoliselle väitteelle.
Raamattu ei
kerro Jeesuksen ystävistä. Jeesus taisi olla niin hullu, että kukaan ei
halunnut olla hänen ystävänsä. Vaikuttaa siltä, että Jeesus ei täysin
hyväksynyt ketään.
Jos Jeesus itse
väitti olevansa jumala ja/tai kaikkien aikojen tärkein profeetta, niin tässä on
jälleen yksi näyttö Jeesuksen harhoista. Ei edes väitetyt ihmeteot saa Jeesusta
näyttämään vähemmän hullulta – päinvastoin. Jeesuksen kaikki väitteet
jumalallisesta alkuperästään olivat vailla perusteita. Jopa Jeesuksen väite,
että ylösnousemus olisi tärkeä jumalallisuuden merkki, on vailla perustetta.
Jeesus kuittaisi kaiken sanomalla antavansa ainoastaan Joonaan merkin. Tämä on
juuri paljastumaisillaan olevan huijarin epätoivoinen yritys pelastaa agendansa
romahtaminen (Luukas 11:29, 30).
Markus (8:12) on
tulkittavissa siten, että ylösnousemuksesta ei edes anneta todistetta vaan se
on pelkästään uskottava. Tässä ovat hulluja sekä väitteen esittäjä että henkilö
joka uskoo väitteen. Kristinuskon ei
perustu aktuaaliseen ylösnousemukseen vaan siihen, että ylösnousemuksen
sanottiin tapahtuneen.
Ylösnousemus on
riittämätön todiste Jeesuksen jumalallisuudesta, sillä ylösnousemus perustuu
todentamattomiin ennakko-oletuksiin. Oletetun ylösnousemuksen jälkeen näyt
Jeesuksesta ovat tärkeämpiä kuin tyhjän haudan probleema. Koko probleema
sivuutetaankin sen kummemmin asiaa pohtimatta. Näkyjä voidaan nähdä ilman
yhtäkään jumalaa.
Jeesuksen
neuroottisuus oli tuolle ajalle tyypillistä neuroottisuutta. Jeesus nimittäin
kirosi varallisuuden synnillisenä kuten kertomus nuoresta miehestä, joka tuli
Jeesuksen puheille sanoen pitäneensä kaikki käskyt. Jeesus kuitenkin röyhkeästi
väitti, että ko. nuoren miehen on luovuttava omaisuudestaan. Jotkut tulkitsevat
asiaa niin, että tullakseen Jeesuksen kaltaiseksi on luovuttava omaisuudestaan.
Entäpä jos Jeesus olisikin ollut varakas? Teologia olisi saanut aivan toisia
muotoja. Sitten nuori mies käveli tiehensä ja Jeesus esitti neulansilmä ja
kameli vertauksen. Jeesus esitti sen suuntaisen ajatuksen, että ainoastaan
jumala voi pelastaa rikkaan ihmisen. Epäselväksi jää miltä tämä rikas ihminen
pitäisi pelastaa? Mitään konkreettista ei raamatussa esitetä. Johtopäätös
episodista on se, että Jeesus ei edes halunnut rikkaan nuoren miehen palvovan
jumalaa, koska tällä oli jotain, mikä Jeesukselta puuttui – vaurautta.
Jeesuksen
aikalaiset – mm. hänen perheenjäsenensä – pitivät Jeesusta hulluna;
jonkinlaisena raivoavana sekopäänä. Tällaista sekopäätä sanotaan ”hyväksi
paimeneksi”. Jeesusta vastustettiin myös sen perusteella mitä hänen väitetään
sanoneen (Joh. 10:19) omasta ylösnousemuksestaan. Tämä oli taas ainutkertaista
sekopäistä kiihotusta. Edelleen Jeesus väitit (Matteus 7:22) ihmeiden olevan
riittämätön todiste ihmisille ja silti hän vetosi järjettömimpään ihmiseen –
ylösnousemukseen. Tosin tuon ajan kulttuurissa ylösnousemus ei ollut mikään
tuntematon ilmiö. Sanoipa Jeesus mitä tahansa, niin kuka tahansa muukin olisi
voinut esittää samat väitteet.
Ihminen on
kykenevä pääsääntöisesti rationaaliseen ajatteluun, mutta silti jotkut – aivan
liian monet – ottavat Jeesuksen hullun miehen huuhaan aivan tosissaan. Jeesus
väitti kaikkien muiden olevan väärässä, sillä hänellä, ja vain hänellä, oli
oletettu jumalan valtuutus tuomita ihmisiä; tuomita heidät vaikka hulluiksi.
Jeesukselta puuttui tässäkin tapauksessa terve itsekritiikki. Jeesuksen
perhekin varmasti tunsi noloutta ellei peräti häpeää Jeesuksen
hulluuden takia. Nykynäkökulmasta katsottuna Jeesuksen sanomiset ovat
parhaimmillaankin vain noloja ja pahimmillaan destruktiivisia.
Jeesuksen elinaikana
käypä hulluuden syy oli demonien vaikutus (Joh. 10:20). Jeesusta ei aina nähty
hulluna, jonka suusta valuu vaahtoa. Pehmentämällä Jeesuksen hulluutta
päädytään vain melkoisen eksentriseen kuvaan Jeesuksen persoonasta. Tämä ei
kuitenkaan poista Jeesuksen hulluutta olipa taustalla vaikka sitten väitetyt
demonit. Vielä nykyaikanakin jotkut mielisairaat eivät reagoi hoitoon vaan
laittavat kaiken demonien syyksi. Vielä nykyäänkin on pahojen henkien manaaja
jopa Suomessa. Jotkut vielä ottavat manaukset aivan tosissaan. Huvittavaa on
väite, että paholainen/saatana houkuttelee ihmisiä pois jumalasta, mitä sillä
väitteellä ikinä tarkoitetaan. Tämä taas tuhoaa jumalan suunnitelman. Ei
vaikuta kovinkaan kaikkivaltiaalta tämä jumala.
Jeesus väitti,
että suuri osa ihmisistä on paholaisen vallassa. Jeesuksella oli melko
vainoharhainen kuva ihmiskunnasta. Jeesus sanoi loogisesti problemaattisen
väitteen: jos paholainen ajaisi ulos paholaisen, niin tämä valtakunta
romahtaisi. Ilmeisesti saatanallinen paholainen ei pystyisi toimimaan ilman
ihmistä. Loogisesti useimmat ihmiset käyttäytyisivät tästä Jeesuksen väitteestä
huolimatta normaalista ja he eivät edes huomaisi paholaisen vaikutusta
itsessään.
Jeesus vastusti
tällaista näkemystä, koska hän uskoi saatanan olevan kovin voimakas ja
vaikutusvaltainen. Jeesus saattoi epäillä omaa järkeään epäillessään valtaosan
ihmisistä olevan paholaisen vaikutuksen alainen; so. hän itse saattoi olla
tässä tilassa. Matteus 12: n mukaan paholainen voitiin karkottaa, mutta
paholainen saattoi palata viedä mukanaan seitsemän muuta, vaikka päättelyketjun
alkuperäinen riivattu olisi saanut elämänsä kasaan ja eläisi hyveellistä
elämää. Kun tällainen saattoi tapahtua terveelle ja kaikin puolin
kunnialliselle ihmiselle, se ei jättänyt paljonkaan mahdollisuuksia muille.
Jeesus väitti, että paholainen vierailisi juuri Jeesuksen sukupolven luona.
Jeesus kuvaili tuota sukupolvea pahaksi sukupolveksi. Ketään muuta kuin jumalaa
ei tulisi kutsua hyväksi (Markus 10:18). Jeesus esitti myös väitteen, jonka
mukaan se joka erehtyi pienissä asioissa, ei ansaitsisi luottamusta isoissakaan
asioissa (Luukas 16:10). Jo tässä kappaleessa esitetyt seikat yksistään
riittävät kategorisoimaan Jeesuksen pähkähulluksi.
Jeesuksen
itsemurhataipumuksista kertoo se, että hän asetti itsensä tielle, joka
loogisesti johti ajan tapojen mukaan kuolemantuomioon. Jeesuksella olisi ollut
mahdollisuus myös valita toisin. Evankeliumit
esittävät Jeesuksen uhkarohkeana sekopäänä, joka vähät välitti omasta
turvallisuudestaan. Jeesus sanoi (Luukas 14), että hänen seuraajiensa olisi
oltava valmiit ”sotaan” hänen vuokseen. Kyseessä oli hengellinen sota, mitä se sitten
merkitseekään. Väkivaltainen sodan elementti ilmenee siinä, että tämä
hengellinen sota olisi yhtä rankkaa ja raakaa kuin normaali sota. Jeesus
ilmaisee implisiitisti, että seuraajien olisi luovuttava omaisuudestaan ja
seurata häntä kyseenalaistammatta mitään, jotta olisi valmis sotaan.
Jeesus väitti
myös, että hänen seuraajissaan oli teeskentelijöitä, koska nämä eivät
noudattaneet Jeesuksen mielipuolisia ohjeita sanatarkasti. Kukaan ei ilmeisesti
kelvannut opetuslapseksi ellei luopunut aivan kaikesta.
Vihanlietsojanakin
Jeesus onnistui. Mitä muuta kuin vihanlietsontaa on väite ”se joka ei ole
puolellani, on minua vastaan”? Täten
seuraajan olisi oltava opetuslapsi juuri Jeesuksen kriteerien mukaan, jotta ko.
henkilö pääsisi taivasten valtakuntaan. Kukaan ei myöskään pelastuisi ellei
luopuisi kaikesta. Jeesuksen fanatismi edellyttää moraalisesti kyseenalaista
toimintatapaa.
On aika outoa,
että Jeesus esitetään kovinkin hyveellisenä kristittyjen opillisissa
katsannoissa. Uuden Testamentin Jeesus on vaarallinen ja väkivaltainen
psykopaatti. Jos ei seuraa näin häiriintynyttä yksilöä, niin joutuu johonkin
helvettiin. Aika uskalias väite jopa Jeesuksen esittämäksi. Kuitenkin samaan
aikaan ei saisi osoittaa aggressioita vaan olisi käännettävä toinenkin poski.
Ristiriita Jeesuksen vaatimuksissa on sovittamaton.
Jeesuksen ohje
oli kestämätön: oli hyveellisempää antaa ihmisten talloa sinut kuin puolustaa
oikeuksiaan, joita Jeesus ei lopulta edes myöntänyt ihmisillä olevan.
Jeesuksen sanoma
viehättää ihmisiä, joilla on ongelmia rationaalisuuden kanssa. Monien ihmisten
rationaalisuus yksinkertaisesti loppuu kun on kyse uskonnollisista
väitelauseista. He haluavat kovin uskoa, joten he ovat alttiita seuraamaan mitä
hulluimpiakin uskonnollisia doktriineja.
Jokainen
psykopaatti on ainutlaatuinen. Jokaisessa psykopaatissa esiintyy varianssia
”hyvän” ja ”pahan” käyttäytymisen välillä. Jeesus saattoi olla hyvinkin
moraalinen ja samanaikaisesti psykopaatti väittäessään olevansa jumala tai
jumalan poika, vapahtaja jne. Moraalinen imago oli tärkeä Jeesuksen
uskottavuuden kannalta. Sillä Jeesus peitti persoonallisuushäiriönsä. Psykopaateille
tyypilliseen tapaan hän saattoi vaikuttaa empaattiselta, mutta tämä piirre
käytöksessä oli teeskentelyä. Väite siitä, että Jeesus oli täysin synnitön, on
rajusti yliampuva. Jeesus saattoi itse tietää oliko hän synnitön vai ei. Ehkä
Jeesuksen agendan kannalta tällä ei kuitenkaan ollut merkitystä. Synnitön imago
oli hänen seuraajiensa konstruoima.
Todisteet
Jeesuksen jumalallisuudesta ovat niin heikkoja, että jokainen joka uskoo
niihin, huijaa ennen muuta itseään.
Jeesuksen sanoma
on näin typerä: usko jumalaan ennen omaa ja läheistesi hyvinvointia olipa
sitten kyseessä vaikka avuton lapsi. Olisi siis uskottava uskonnollista
auktoriteettia kuten Jeesus ilman ainoatakaan hyväksyttävää syytä.
Uskonnollisen auktoriteetin hyväksyminen on harha siitä, että näillä
auktoriteeteilla olisi jotain erityistä ”jumalallista” ilmoitettavaa
ihmiskunnalle. Jeesuksen jumala on niin turhamainen, että tarvitsee ihmisten
ainaista palvontaa tai muuten…ja tähän kohtaan voi esimerkiksi lisätä
vapaavalintaisen vitsauksen. Väittämällä olevansa jumalan poika Jeesus paljasti
olevansa samanlainen psykopaatti kuin kuvittelemansa jumala.
Yleensä
psyykkiset ongelmat eivät aiheuta destruktiivista käyttäytymistä; ei ainakaan
muita ihmisiä kohtaan. Kuitenkin erityisesti kristinusko on halveksinut
psyykkisesti sairaita Jeesuksen psykopaattisuus
ainoana poikkeuksena. Psyykkisesti sairaat nähdään demonien riivaamina
silloinkin kun syyt ovat täysin spesifioitavissa. Vaikka ihminen ei aina
olisikaan demonien vallassa, niin hänen aina epäillään olevan. Olemattomien
demonien pelko on uskovien keskuudessa niin voimakas, että se projisoidaan
melkeinpä mihin tahansa. Näin teki Jeesuskin.
Uskon demoneihin
on poistuttava, jotta sairaat ihmiset saavat ihmisarvon ja
inhimillisen kohtelun. On vaarallista väittää psykoottisille ihmisille, että
demoneja on oikeasti olemassa. Vielä vaarallisempaa on kieltää sairailta todellinen
psykiatrinen hoito vetoamalla uskonnollisiin doktriineihin. Sairaiden epätoivo
nähdään rikkomuksena pyhää henkeä vastaan.
Jopa aikansa
mittapuun mukaan Jeesuksen käytös oli hullua. Jeesus räkäisi käteensä
hieroessaan tahnaa, jonka Jeesus väitti parantavan sokean. Jollain tavoin
Jeesus väitti tämän olevan jumalallista, mutta se oli vain ja ainoastaan täysin
hullua.
Ajatellaan, että
Jeesus eli yhteiskunnassa, joka odotti messiasta ja apokalyptista katastrofia
ja tämän väitetään odotusarvoisesti osoittavan, että Jeesus ei ollut hullu. On
eri asia odottaa tällaista tapahtumaa kuin väittää olevansa lopun aikojen
toimeenpanija kuten Jeesus väitti. Kristityt odottavat maailmanlopun koittavan
katastrofaalisella tavalla. Jos joku nyt sitten aloittaisi ydinsodan tällaisen
uskomuksen perusteella, niin jopa kristityt sanoisivat hänen olevan hullu.
Tällaista uskoa Jeesus markkinoi, mutta se olikin vain yksi Jeesuksen
markkinointikikka.
Johtopäätös on
se, että Jeesus kärsi psyykkisistä häiriöistä ja niin kärsivät hänen
uskovatkin. Jeesuksen opetuslapset halusivat uskoa messiaaseen niin paljon,
että jättivät tarkoituksellisesti huomiotta kaikki oireet Jeesuksen
hulluudesta.
Messiaaniset
odotukset ovat mielipuolisia, joten Jeesuksella, jos hän olisi ollut täysjärkinen,
ei olisi ollut syytä ottaa messiaanisia odotuksia todesta. Näin Jeesus ei
kuitenkaan menetellyt. Sen sijaan Jeesuksen sukupuu on väärennetty, jotta
Jeesus saatiin sopimaan messiaan pätevyysvaatimuksiin. Jeesus ei tehnyt mitään
virheen oikaisemiseksi.
Jeesus pyrki ja
yritti tietoisesti täyttää Vanhan Testamentin profetiat pönkittääkseen omaan
egoaan ja asemaansa yhteisössään. Tämä on psykopaattista käyttäytymistä.
Evankeliumit
eivät pysty vakuuttamaan lukijaa siitä, että Jeesus olisi ollut täysjärkinen.
Täten kristinusko on oiva tapa tuottaa lisää psykopaatteja ja neurootikkoja.
Kristinusko historia on samalla kristittyjen psykopatian historiaa.
Hyviä näkökulmia, kieltämättä. Mutta tarkkana pitää olla. Huomasitkos ensimmäisen epäloogisuuden jo kolmannelta riviltä (alkaen): "Jo epäilys siitä, että Jeesus oli hullu, riittää tuhoamaan kristinuskon.
VastaaPoistainn. Eihän se pelkkä epäilys riitä tuhoamiseen. Vai mitä.