keskiviikko 31. joulukuuta 2014

Aavikkobarbaarien jumalan väkivalta



Hämmästyttävää, että Jahve ei ole keksinyt mitään muuta keinoa selvittää skismoja kuin väkivalta ja tappaminen. Jahve alentuu samalle tasolle kuin Allah tai mikä tahansa sodan jumala. Raamatun konnakopla ei ole pystynyt, eikä pysty, nousemaan moraalisesti yhtään yläpuolelle maallisten sadistien kanssa.

Raamatullinen väkivallan mekanismi ajaa yhä nykyäänkin kristittyjen omia etuja. Nämä kristityt epäilemättä tappaisivat vääräuskoisen tai uskonnottoman naapurinsa. Onneksi sekulaarit lait asettavat sanktioita uskonnollisellekin tappamiselle.

Seuraavassa pari esimerkkiä raamatullisesta väkivallasta:

"Sinä olit minun vasarani, minun sota-aseeni, sinulla minä musersin kansoja, sinulla minä hävitin valtakuntia. Sinulla minä musersin hevosen ja ratsastajan, sinulla minä musersin vaunut ja ajajan. Sinulla minä musersin miehen ja vaimon, sinulla minä musersin vanhan ja nuoren, sinulla minä musersin nuorukaisen ja neitosen. Sinulla minä musersin paimenen ja hänen laumansa, sinulla minä musersin peltomiehen ja hänen juhtaparinsa" - Jeremia 51:20-23

"Kuka ikinä tavataan, se lävistetään, kuka kiinni joutuu, se miekkaan kaatuu. Heidän pienet lapsensa murskataan heidän silmäinsä edessä, heidän talonsa ryöstetään, ja heidän vaimonsa raiskataan." - Jesaja 13:15-16

"He kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan." - Hoosea 14:1



Mikäli kaikki Raamatun väkivaltatarinat ovat totta, niin tästä seuraa vääjäämättömästi, että kolmen kopla oikeutti syyttömien ihmisten teloitukset, verikostot, raiskaukset ja paljon muuta, jonka jopa alkeellinenkin moraali tuomitsee. Moraali ei olekaan Jahven spesialiteetti.

Uudessa Testamentissa sitten väitetään jumalan olevan ikuinen ja muuttumaton, joten jumala oli sama jumala sekä Uudessa että Vanhassa Testamentissa.

Tosin juutalaiset lähtivät sotaan ihan oma-aloitteiseksi, eikä Jahve tätäkään sen pahemmin tuominnut, ja silloinkin  kun tuomitsi, niin siinä juutalaiset taas kohtasivat sankoin joukoin väkivaltaisen kuoleman.

Edellisestä seuraa, että täydellisen ja kaikkivaltiaan jumalan ei tarvitsisi sotatilanteessakaan käyttäytyä väkivaltaisella tavalla. Jahven ei olisi tarvinnut tappaa – tai valtuuttaa tappamaan – syyttömiä lapsia. 

Ihmisten sotaisuudella ja barbaarisuudella ei loogisesti voida perustella sitä, että kaikkivoivan, kaikkinäkevän, täydellisen, oikeudenmukaisuuden ja rakkauden perikuvan, ikuisen ja muutumattoman jumalan pitäisi alistua ihmisten keskuudessa vallitsevaan barbaariseen ja epäoikeudenmukaiseen toimintatapaan. Tämä olisi suoraan ristiriidassa em. käsitteiden kanssa.

Jahve kuitenkin rikkoi omiakin periaatteitaan kuten seuraavasta käy ilmi:

5.Moos.24:16 "Isää ei saa tuomita kuolemaan poikansa eikä poikaa isänsä rikoksesta, vaan kukin tuomittakoon vain omasta rikoksestaan.”

Jos kaikkivaltiaan ”suunnitelma” on sidottu silmittömän väkivallan käyttöön, hän on jo lähtökohtaisesti moraaliton. Jos Jahvella ei ole kykyä muuttaa käyttäytymistään, hän ei voi olla kaikkivaltias.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti