Muutama päivä
sitten verkkojulkaisu Kotimaa24 raportoi
siitä, mitä suomalaiset pitävät pyhänä tai mikä heille edustaa pyhää.
Oikeastaan pyhyydestä puhuminen ei ole relevanttia, mutta pyhyyden kokemuksista
ja pyhyyden representaatioista voidaan kyllä puhua luotettavalla tavalla.
Kyseessä oli
ilmeisesti jonkinlainen identiteettitutkimus, mutta ainakaan Kotimaa24 ei
tarkemmin kertonut, millaisella kysymyspatterilla aihetta lähestyttiin.
Tarjolla oli useampi kategoria (17kpl), joihin vastaaja sai sitten sijoittaa
itsensä.
Kotimaa
kirjoitti: ”Yhteistä suomalaisille on,
että käytännössä jokaiselle jokin on pyhää.” Tämä ei tietenkään voi pitää
paikkaansa. Jos löytyy yksikin ”toisinajattelija”, niin tulosta ei voi tulkita
noin. Tutkimusta kommentoinut henkilö vetää siis vähän mutkat suoraksi.
Kotimaa jatkoi:
”Tutkimuksen mukaan kirkko, uskonto ja
uskonnollisuus ovat pyhiä noin yhdelle kuudesta suomalaisesta. Yhtä suuri osa
piti pyhänä uskonnollisuutta ja henkisyyttä.”
Tuosta voi
nopeasti vetää sen johtopäätöksen, että maaginen ajattelu on Suomessa vielä
vahvaa, vaikka Suomi kuuluukin sivistysvaltioiden joukkoon. Ilmeisesti Suomen
ev.lut. kirkolla on vielä jonkinlainen monopoliasema pyhyyttä koskevassa
debatissa, tai näin kirkon edustajat haluavat uskoa.
Kristinuskon
kannattajien argumentti tulee sekin esille tuossa Kotimaan jutussa: Erot voivat selittää julkisen keskustelun
ristiriitoja. Asia, joka on itselle yhdentekevä, voi olla toiselle pyhä ja
koskematon. Yhteentörmäyksiä syntyy, kun toisen pyhää ei tunnisteta tai sitä
halutaan tietoisesti tölviä,
Kristinuskon ja
monien muiden monoteististen uskontojen ikävänä piirteenä on se, että omista
pyhiksi luokitelluista jumalkokemuksista johdetaan muita velvoittavia
kategorisia imperatiiveja. Kokemukset saattavat olla aitoja, mutta niitä ei
aiheuta yksikään jumala, joten niin kauan kunnes joku jumala todennetaan
luotettavalla ja toistettavalla tavalla virhemarginaalin puitteissa, niin kauan
näiden ”pyhimysten” vaatimuksia oman pyhyyden kokemuksensa kunnioittamisen suhteen
tölvitään ja niihin suhtaudutaan jyrkän kielteisesti.
Vain
sekulaarissa yhteiskunnassa voi toteutua se, että nuo ”pyhimykset” saavat elää
omien kriteeriensä mukaan, kunhan eivät edellytä, että joitain heidän kokemuksiaan
käsitellään oletetun pyhyyden nimissä etuoikeutetusti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti