keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Puolimatka murjottaa Uudessa Suomessa



Uudestisyntynyt professori Tapio Puolimatka murjottaa Uuden Suomen Puheenvuoro-palstalla tiistaina 17.5.2016 julkaisemassaan kirjoituksessa, jonka otsikko oli Pitäisikö yliopisto opetusta sensuroida?

Uudestisyntynyt professori murjottaa, koska hänen kristinuskoaan ei oteta vakavasti tieteellisenä hypoteesina tai jonkin ilmiön selitysmallina. Tämä tietenkin on Puolimatkan mielestä sensuuria, mutta Tapiohan osaa murjottamisen ja uhriutumisen taidon. Tämänkertainen murjotus sai alkunsa siitä, että Puolimatka sai kritiikkiä siitä, että Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan pääsykoe kirjana oli Puolimatkan itsensä kirjoittama teos Kasvatus, arvot ja tunteet. Ei liene kenellekään yllätys, että ko. teos on silkkaa kristillistä propagandaa ja sillä ei tietenkään ole mitään tekemistä tieteen kanssa.

Tämän vuoden puolella olen lukenut kaksi Puolimatkan kirjaa, yhteensä noin 700 sivua. Kirjoitin aiheesta tässä blogissa 25.4.2016 esittäen kritiikkiä koskien kirjaa Tiedekeskustelun avoimuuskoe. Jostain syystä unohdin kritiikin kirjoittamisen koskien Puolimatkan aivopierua nimeltä Usko, tieto ja myytit.

Ilmeisesti tuo pääsykoekirja jatkaa samaa linjaa noiden kahden em. kirjan kanssa. Ei kemianopiskelijoitakaan vaadita alkemian pitämistä minään relevanttina ja validi selityksenä kemiallisia ilmiöitä koskien.

Kristinuskon argumentit on kaluttu jo niin moneen kertaan ja tulos on aina samasta: ko. argumentit eivät kelpaa argumenteiksi, eikä niissä ole totuuden häivääkään.

Se kun uudestisyntyneelle professorille osoitetaan hänen argumenttiensa heikkoudet ihan rautalangasta vääntäen, niin se on tietenkin epädemokraattista sensuuria. Onneksi Puolimatkan ura Suomen tieteen Don Quijotena alkaa olla ehtoopuolella. Tapsan jäädessä eläkkeelle Jyväskylän yliopisto kasvatustieteiden tiedekunnan opetuksen taso paranee heti. Sitä odotellessa.

Mahtaa uudestisyntyneellä professorilla olla rankkaa, kun hän on huomannut, että elämä meni propagoidessa epätosien ja haitallisten uskomusten puolesta?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti