Aito Avioliitto
ry kiukuttelee, ei pelkästään tasa-arvoista avioliittolakia vastaan, vaan nyt
myös Opetushallitusta vastaan. Kaikki tämä parran pärinä vain yhden sanan –
sukupuoli – takia. Jollain viistolla tavalla Aito Avioliitto onnistuu
yhdistämään sanan sukupuoli pelkkiin sukupuolielimiin. Oikeasti sukupuolielimet
ovat yksi sukupuolisen identiteetin osa, mutta käsitteen sukupuoli alaan kuuluu
paljon muitakin määrääviä tekijöitä. Tämä ei taas millään mahdu Aito Avioliitto
aktivistien kapea-alaiseen ajatteluun.
Allekirjoittaneet,
Uuden Suomen blogistinakin kunnostautunut Timo Lehtonen ja yhdistyksen melko
tuore puheenjohtaja Susanna Koivula tekeytyvät tarkoituksellisesti typeryksiksi
tai sitten he ovat oikeasti sellaisia.
Oppaassa käytetty ilmaus ”sukupuolten
tasa-arvo” on tarkoittanut yleisessä kielenkäytössä naisten ja miesten välistä
tasa-arvoa.
Kieli
kokonaisuudessaan, sanojen merkityssisällöt, käyttötavat ja monet muut kieleen
liittyvät seikat muuttuvat. Ne eivät ole mitään monoliitteja. On pelkästään ilahduttavaa,
että kieltä käytetään, kuten sitä nykyisessä Suomessa käytetään.
Käsittääksemme lapset ymmärtävät laissa
tarkoitetun tasa-arvon paremmin, jos heille kerrotaan tyttöjen ja poikien
välisestä tasa-arvosta, eikä sukupuolten tasa-arvosta (sukupuolten välinen
tasa-arvo).
Koskinen ja
Lehto saattavat käsittää asian näin. Koska he hyväksyvät asian faktana ilman
perusteita, minä voin samoin hylätä sen ilman perusteita epätotena. Sukupuoli
on paljon laajempi käsite kuin jonkun pippelit ja pimpsat.
Oppaasta ei selviä mitä siinä oikeasti
tarkoitetaan käsitteellä ”sukupuoli”. Oppaassa kirjoitetaan tuosta käsitteestä
hyvin epämääräisesti, vaikka käsitteellä ”sukupuoli” on erittäin merkittävä
asema oppaan sisällössä ja sen myötä myös lapsille annettavassa opetuksessa.
Totta kai
sukupuoli on jonkin verran epäselvä, koska nykytietämyksen mukaan sukupuoli on
liikkuva ja liukuva. On aika taantumuksellista liittää sukupuoli pelkästään
tiettyihin elimiin. Lapset ansaitsevat parasta nykytietoa ja sitä Lehtonen ja
Koivula eivät kykene tarjoamaan. Mitä minä olen lukenut Lehtosen ja Koivulan
aiempia kirjoituksia, niin heille Raamattu on jotakuinkin kaikkien alojen opas.
Raamattu taas ei sisällä juuri mitään faktoja, joten Lehtosen ja Koivulan
argumentit jäävät lähtötelineisiin.
Sukupuoli-sanan merkityksen kuvaus on
kirjoitettu oppaassa tarpeettomasti ajatukselliseksi (abstraktinen). Kyseinen
kuvaus ei ole sanomaltaan alkuunkaan yksiselitteinen.
Sukupuoli on
abstraktio, jolla kyetään tekemään tietynlaisia erotteluja. Kategorioidenkaan ei
tarvitse jäykkiä, koska muuten palataan jälleen kerran pelkkiin sukupuolielimin
tehtyyn kategorisointiin.
Sanoman ei
mitenkään yksiselitteinen vaan paljon mieluummin kysymyksiä herättävä. Lapset
ja nuoret ansaitsevat tässäkin asiassa viimeisintä tietoa aiheesta.
Lehtosen ja
Koivula on lisäksi aivan turha nillittää siitä, että aiemmassa kouluopetuksessa
kerrottiin melko jäykästä sukupuoli-identiteetistä. Se oli silloin ja nyt ovat
ajat toiset: käsitykset sukupuolesta ovat niin monimuotoiset, että
kouluopetuksessa tulee käsitellä koko sukupuoli-käsitteen kirjoa, eikä
pelkästään arkaaisia ja ihmisen kannalta jopa haitallisia näkemyksiä.
Lehtonen ja
Koivula esittävät kysymyksen: Mihin
tosiasiaan perustuen ihmisen sukupuolia olisi enemmän kuin kaksi? Siinähän
se oppaassa juuri on sanottu. Joko he eivät ole lukeneet opasta tai sitten he
eivät ole ymmärtäneet lukemaansa.
…kun sukupuoli-sanalla tarkoitetaan ihmisten
erilaisuutta kuvaavaa käsitettä, joka perustuu kehosta todennettavissa oleviin
lisääntymiseen liittyviin ominaisuuksiin ja jonka avulla ihmiset jaetaan
miessukupuolta ja naissukupuolta oleviksi.
No tulihan se
pippeli- ja pimpsatesti sieltä ja nyt ollaan jo yli kirjoituksen puolivälin.
Tämä sukupuolten
moninaisuus tuottaa kauhukaksikolle Lehtonen ja Koivula aivan
ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Koska he eivät ymmärrä asiaa, niin he
olettavat, että kukaan muukaan ei ymmärrä, joten asiaa ei tarvitse käsitellä.
Tästä he tekevät näppärän johtopäätöksen: Epämääräisenä
se aiheuttaa turhaa hämmennystä ja on tarpeeton tyttöjen ja poikien tasa-arvoa
koskevassa käytännön opetuksessa – ja kyseisessä oppaassa.
Tämän jälkeen
alkaakin nillitys seksuaalivähemmistöistä. Se juna jätti Aito Avioliitto ry:n
laiturille, eikä seuraavaa junaa enää tule.
Myös tämä Opetushallituksen
juna jättää Lehtosen ja Koivulan laiturille. Maailma muuttuu. Te voitte yrittää
hidastaa muutosta, mutta estämään ette sitä pysty.
Aito Avioliitto
ry: tajunnanvirtaa voi käydä lukemassa tuolta:
http://aitoavioliitto.fi/tiedotteita/aito-avioliitto-ryn-kirjelma-opetushallitukselle/
"Kieli kokonaisuudessaan, sanojen merkityssisällöt, käyttötavat ja monet muut kieleen liittyvät seikat muuttuvat. Ne eivät ole mitään monoliitteja."
VastaaPoista-Puhutun ja kirjoitetun kielen on tarkoitus toimia viestin välittämisessä, mutta mitä siitä tulee jos toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä? Näinhän asia osattiin ennenkin kielikuvalla sanoa, eli pitäisi osata puhua samasta asiasta jotta keskustelusta tulisi jotain. Siksi sanojen merkityksiä ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa, niinkuin nyt on sukupuoli-sanan kohdalla tarkoitushakuisesti käynnissä.
"Totta kai sukupuoli on jonkin verran epäselvä, koska nykytietämyksen mukaan sukupuoli on liikkuva ja liukuva."
Well, jokseenkin huvittaa :-) Jos luit tarkkaan tuon Aito Avioliiton tekstin niin siinähän juuri viitataan siihen, että Kielitoimiston sanakirja määritteleen sukupuoli-sanan tarkasti juuri biologisesti, joka on jotain "sukusuoluiltaan joko hedelmöittävä (miessukupuolinen) tai hedelmöittyvä (naissukupuolinen)".
Miksi sukupuoli-sana pitäisi määritellä uudestaan?
Onko joku erityinen syy, miksei voisi käyttää sanoja sukupuoli-identiteetti, sukupuolen ilmaisu jne pelkän sukupuoli-sanan lisäksi kertomaan mitä milloinkin tarkoitetaan?
Et esittänyt mitään perusteita tai viitteitä "nykytietämyksestä" jonka mukaan ilman ihmisen väkivaltaista väliintuloa yksilön keho yhtäkkiä vaihtaisi sukusolunsa pois alkuperäisestä tai että olisi ilmaantunut kolmannen tms tyypin sukusoluja. Näin sukupuolta voida mitenkään pitää "liikkuvana ja liukuvana".
Mihin siis perustat väitteesi "nykytietämyksestä"?
"Näin sukupuolta voida mitenkään pitää "liikkuvana ja liukuvana"."
VastaaPoistaKirjoitusvirheen korjaus:
Näin sukupuolta ei voida mitenkään pitää "liikkuvana ja liukuvana".