keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Vastajihadistien fatwakateus



Äärilaidan fundamentalistiset kristityt ja kovan linjan jihadistit eivät ole vielä oivaltaneet olevansa samalla puolella uskossaan todentamattomiin taivasolioihin. On vain ajan kysymys, milloin nämä ääriryhmät löytävät toisensa.

Yhteistä jihadisteille ja vastajihadisteille on sama Abrahamista polveutuva usko olioihin, joiden kuvitellulla tahdolla perustellaan mitä käsittämättömimpiä tekoja, kuten juuri fatwoja, kuolemantuomioita vääräuskoisille ja uskonnottomille. Näiden kahden ryhmän retoriikkakin on perusvireeltään samanlaista: aina pitää tappaa, sillä tappaminen on myös kunkin kuppikunnan ”pyhien kirjoitusten” mukaan jumalien erityisessä suosiossa.

Fundamentalististen ja äärioikeistolaisten kristittyjen kirjoittelusta blogosfäärissä ja erinäisillä keskustelupalstoilla voi havaita tiettyjen kristillisten äärilaitaa edustavien ”mielipidevaikuttajien” fatwakateuden. Näitä äärilaidan kirjoittajia näyttää kismittävän se, ettei heillä ole käytössään laillista oikeutta jihadistien suoran toiminnan metodiin – kaulankatkaisuun.

Jihadistien ja vastajihadistien sanailu on saanut jopa väkivaltaan yllyttäviä piirteitä. Toistaiseksi jihadistit ja vastajihadistit ovat tyytyneet sättimään toisiaan, mutta molemmilla on taustaoletuksena yhteiskunnan sekularisoitumisen aiheuttama moraalinen rappio. Mitään muuta perustetta tällaiselle väitteelle ei taaskaan ole; paitsi kuviteltujen jumalten kuviteltu tahto.

Suomessa asiat ovat kuitenkin hyvin niin kauan kunnes jihadistit ja vasta-jihadistit ryhtyvät agendansa mukaisiin toimiin. Pelkkä verbaalinen uhka ja uhkailu ovat pelotevaikutuksiltaan olemattomia

Kahden kuppikunnan perimmäisenä tarkoituksena on tietenkin teokratia. Tosin kaikkialla, missä maallistuminen ja sekularisoituminen ovat onnistuneet hyvin, siellä ihmisten kokonaishyvinvointi on luotettavien mittausten mukaan kasvanut. Hyvinvoinnin lisääntymisen edellytyksenä on ollut jokaisessa tapauksessa uskonnollisten ääriliikkeiden ajaminen onnistuneesti marginaalin marginaaliin.

Taas jää meidän sekulaarien humanistien tehtäväksi uskontojen haittojen ennaltaehkäisy ja jo ilmenneiden haittojen korjaaminen. Taas jää meidän sekulaarien humanistien tehtäväksi huolehtia siitä, etteivät jihadistit ja vastajihadistit langeta fatwojaan mistään syystä. Tähän päästään kun uskonnoista tulee irrelevantteja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti