torstai 24. maaliskuuta 2016

Puolimatkan puolivillainen projektio



Tapio Puolimatka on jatkanut ristiretkeään kristinuskon ujuttamisesta tieteeseen muka varteenotettavana vaihtoehtona tieteelliselle metodille jo kauan. Tapio, se keskustelu käytiin loppuun jo yli sata vuotta sitten. On vain moukkamaista vanhenevalta katkeraksi kääntyneeltä mieheltä esittää jotain niin hölmöä kuin Tapio Puolimatka tekee. Puolimatkan niin hellimä usko on vain sentimentaalista toiveajattelua, jolla ei ole mitään tekemistä yhdenkään reaalimaailman ilmiön kanssa.

Uuden Suomen Puheenvuoro-palstalla yli vuosi sitten (19.1.2015) Tapio julkaisi kirjoituksen, jonka otsikko oli Tarvitaanko demokratiassa ajatuspoliiseja?

Vastaus on: Ei! Tämä johtopäätös voidaan tehdä jo ennen kuin on edes lukenut Tapion kynäilyn tuotetta. Sitten kun on lukenut jutun, niin vastaus on entistä jyrkempi: Ei, ei!

Tuossa Uuden Suomen ”kertomuksessa” Puolimatka tyypilliseen tapaansa vyöryttää tekstiä esittäen suuren joukon erilaisia väitteitä kuitenkaan esittämättä mitään varteenotettavaa väitteidensä tueksi tai oikeutukseksi. Tämä on niin tavallista näille ”uudestisyntyneille”: kaikkiin kohtiin vastaaminen vaatisi kirjan kirjoittamista. Sitten kun ihan joka kohtaan ei vastata, niin nämä uudestisyntyneet kiljuvat riemusta: et pystynyt vastaamaan siihen ja siihen!

Puolimatkalta jää kuitenkin itsekritiikki tekemättä. Hän suorastaan vaatii, että hänen kanssaan ”keskusteltaisiin”, mutta kun se keskustelu ei ole debattia vaan Puolimatkan puolelta puolivillaista propagandaa, niin juuri kukaan ei viitsi vaivautua. Oikeilla tieteentekijöillä on muutakin tekemistä kuin kinata housut kintuissa narahtaneen uskonsankarin kanssa. Minulla onneksi on aikaa ja jopa voimia.

Katsotaanpa tuosta Uuden Suomen kirjoituksesta vain yhtä väitettä. Puolimatka kirjoitti: Vaikka sukupuolineutraalia ajattelua on ajettu tasa-arvon nimissä, sen propagoimisessa on turvauduttu totalitaarisiin menetelmiin. Mielikuvien varaan rakentuva julkisuustulva menettää tehoaan, jos sen keskeisiä mielikuvia kyseenalaistetaan kriittisessä ja asiallisessa keskustelussa. Sukupuolineutraali avioliittonäkemys on keinotekoinen luomus, jonka uskottavuuden säilyttäminen edellyttää kriittisen keskustelun rajoittamista.

Tuon sitaatin kuittaamiseen riittäisi yksi sana – projektio.

Tuo strategia on niin nähty: Puolimatka ottaa omat totalitaariset väitteensä ja esittää ne vastapuolen heikkouksina. Moukka mikä moukka!

Hyvinhän tuo Puolimatka on saanut asialleen julkisuutta. Hän on ollut ahkera mielipidekirjoittaja. Hänellä on ollut käytössään lähes kaikki kristilliset mediakanavat. Jo asemansa puolesta Puolimatkalla olisi mahdollisuus saada ajatuksiaan julki, mutta se taas ei onnistu, jos jutut eivät täytä tieteen kriteereitä, niin eihän niitä julkaista tieteellisissä julkaisuissa. Sitten heppu kitisee siitä, että hän ei saa julkisuutta kirjoituksilleen.

Vika ei ole demokratiassa tai sen puutteessa. Puolimatkan jutut ovat perättömiä ja parhaimmillaankin todentamattomia.

Sentimentaalisuudessa Puolimatka on linjassa uskonveljiensä ja – sisartensa kanssa. Juuri Puolimatka ja kumppanit ovat viljelleet sentimentaalisuuteen perustuvia uhkakuvia kaikkien vastustamiensa asioiden suhteen. Täten oman päättelynsä mukaan, kun noita sentimentaalisia uhkakuvia toistetaan tarpeeksi, niin ne menettävät tehonsa. Tosin näillä Puolimatkan uhkakuvilla ei ole ollut reaalista perustaa. Ne ovat enimmäkseen sentimentaalista nostalgista hymistelyä.  Taas Puolimatka uppoaa väitteidensä mukana.

Mitä lie Puolimatka tarkoittaa asiallisella keskustelulla? Jos hän vuodesta toiseen toistaa – kuten tekee – samoja moneen kertaan epätosiksi osoitettuja ja kaiken lisäksi hölmöiksi havaittuja väitteitä, niin niitä tuleekin sanoa hölmöiksi väitteiksi. Sitten Puolimatka närkästyy siitä, että hänen väitteitään kutsutaan juuri siksi, mitä ne ovat – hölmöiksi epätosiksi väitteiksi. Moukka mikä moukka tuo Puolimatka ja tämä oli kovin kiltisti sanottu.

Kukaan ei ole millään tavoilla rajoittanut Puolimatkan sanomisia. On myös sivistynyttä sanoa asiasta, jos uudestisyntynyt professori on väärässä, kuten tavallisesti onkin. Puolimatkan perusteesi on: hän saa kritisoida ihan mitä tahansa, mutta kun häntä kritisoidaan, niin se ei sitten enää käykään.

Oppineisuus ei ole tuonut Tapiolle minkäänlaista sivistystä ja se näkyy kauas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti