torstai 24. maaliskuuta 2016

Mia Puolimatkan epistemologinen epätoivo



Uudestisyntyneen professorin, Tapio Puolimatkan, nykyinen puoliso Mia Puolimatka, tarjoilee omissa kirjoituksissaan hilpeitä heittoja. Siinä on vakka kantensa löytänyt. Voidaankin kysyä, kumpi on aivopessyt toisensa? Ehkäpä molemmat vain ovat uskonharhaisia. Vaikea uskoa, että molemmat ovat väitelleitä kasvatustieteiden tohtoreita.

Mia kirjoitti:
Syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen on vaurioitunut perusteellisesti toiminnallisesti ja älyllisesti. Kristillisen syntiinlankeemusopin mukaan tällainen itsepetos ja vääristynyt käsitys todellisuudesta on ominaista jokaiselle ihmiselle, koska syntinen ihminen ei kykene kohtaamaan todellisuutta rehellisesti... 
Ihmisellä ei ole mitään mahdollisuutta saavuttaa rehellistä itsetuntemusta ilman Kristuksen armoa ja rauhaa.

Kun tuota Mian väitettä ryhtyy tutkimaan, niin perimmäisenä taustaoletuksena on jonkin jumalan olemassaolo ja tuon jumalan olisi juuri oltava kristinuskon Jumala. Edelleen taustaoletuksena on Aadamin ja Eevan faktuaalisuus. Lisäksi oletuksena on syntiinlankeemus historiallisena tapahtumana.

Nyt Mian olisi esittävä jotain todennettavaa väitteidensä tueksi, mutta sitä tuskin on odotettavissa. Mian väitteet liikkuvat vielä heikommalla perustalla kuin kulmikkaiden ympyröiden olemassaolo. Niistä toki voidaan puhua, vaikka ne eivät ole reaalimaailman entiteettejä. Mian Jumala on samanlainen Meinongin viidakossa asustava olio kuin tuo kulmikas ympyrä.

Näin heikoista lähtökohdista alkaa Mian epistemologinen anarkismi: Anything goes! Ainakin niin kauan kuin sillä pystytään perustelemaan Mian taustaoletuksia, jotka eivät itsessään ole edes tosia. Minä voin riittävällä varmuudella sanoa, että Mian taustaoletukset todellakin ovat epätosia, eikä ole edes etäisiä viitteitä siitä, että tilanne tulisi muuttumaan.

Miahan voisi ihan itse tehdä tieteellistä tutkimusta koskien taustaoletuksiaan; onhan hänellä muodollinen pätevyys tutkimukseen. Tosin Mia kyllä ymmärtää itsekin, ettei hänen taustaoletuksensa ole tietoa, ei edes uskomuksia, vaan pelkkiä toiveita, joiden perusteella ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä ihmisen kognitiivisista kyvyistä, vaikka Mia niin väittää.

Mian epistemologia on niin epätoivoista, että se suorastaan nolottaa lukijaa. Ihmisen tietokyky todellakin on rajallista, johtuen aivojen materian ja siihen liittyvien sähkökemiallisten reaktioiden rajallisuudesta. Taas kerran tietokyky saa matarialistis-naturalistisen selityksensä, johon yhdelläkään jumalalla ei ole nokan koputtamista. Kun Mia ja Tapio pitävät filosofisesta saivartelusta, niin he voisivat perehtyä neurofilosofiaan. Tosin siinä saattaa usko mennä.

Mutta mitä Mia tarkoittaa ”vääristyneellä” käsityksellä todellisuudesta? Jo filosofian alkeiskurssin, jonka luulisi Miankin suorittaneen, perusteella on aivan selvää, että aistit eivät tuota välttämättä oikeaa käsitystä todellisuudesta. On kuitenkin todennäköistä, että aistit antavat riittävän luotettavan kuvan todellisuudesta, sen rakenteesta ja toimintatavasta, jotta todellisuudesta voidaan ylipäänsä puhua mielekkäästi.

Koska Mia pitää jumalaansa todellisena reaalimaailman oliona, myöskään Jumalasta ei voisi olla luotettavaa tietoa. Mian argumenttia ei pelasta edes Raamattu jumalallisena ilmoituksena: Raamatun kirjoittajat ovat voineet kirjoittaa ihan omiaan ja jopa valehdellen. Itse Jumalakin on saattanut valehdella, vaikka Jumalasta usein sanotaan, että Jumala ei valehtele, eikä voi valehdella. Tosin Jumala on juuri saattanut valehdella tässäkin asiassa. Taas Mia argumenttien epistemologinen viitekehys on heikolla perustalla.

Tuon Mian lausahduksen mukaan Miakaan ei pysty kohtaamaan todellisuutta rehellisesti. Tätä väitettäni voidaan jopa tutkia empiirisesti. Silti Mia menee väittämään, että jokin myyttinen hahmo nimeltään Jeesus olisi rehellisyyden edellytys.

Taas törmätään Jeesuksen todentamattomaan historiallisuuteen.  Jeesuksen armokaan ei pelasta Miaa epistemologiselta katastrofilta. Olisi edes auttavasti esitettävä mekanismi, jolla Jeesus jollain tavoin aiheuttaisi aistien ja aistihavaintojen tulkintojen luotettavuuden parantumisen. Sama pätee myös kaikkiin jumalallisiin vaikutuksiin.

Koska sellaista vaikuttavaa todennettavaa mekanismi ei sitäkään ole esitetty, eikä sellaisesta ole edes viitteitä, on perusteltua väittää, että sellaista mekanismia ei ole. Jos joku joskus sellaisen pystyy esittämään, niin se ilmiö taas joutuu kriittisen tieteellisen tarkastelun kohteeksi. Se, kestääkö mikään Jeesuksen masinoima mekanismi tieteellistä tutkimusta, on jo science fictionia.

Mia Puolimatka voi vain tarjota epistemologiseen epätoivoonsa…puuf!…yliluonnollista taikuutta. Mutta sekään ei kestä kriittistä tarkastelua.

P.S. Mia väite löytyy hänen kirjastaan Psyykkinen terveys ja synnintunto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti