tiistai 22. maaliskuuta 2016

Tapio Puolimatkan tekopyhyys paistaa läpi





Uudestisyntyneen professorin, Tapio Puolimatkan, ristiretki homoseksuaaleja ja erinäisiä vähemmistöryhmiä vastaan saa koomisia piirteitä, kun otetaan hänen omat taustansa. Puolimatkan tilannetta ei paranna sekään, että hän on käynyt taisteluun mm. yksinhuoltajia vastaan vaatien samalla avioerojen vaikeuttamista siten, että syyllisen tutkiminen palautettaisiin avioerojen yhteyteen. Avioeron myöntämisperusteitä pitäisi Tapion mielestä kaikin tavoin kiristää.

Puolimatka viittaa nykyisen vaimonsa säestyksellä aina nykyiseen perheeseensä, jossa on kaksi kouluikäistä lasta, Asriel ja Mikael Puolimatka. Juuri koskaan Tapio ei mainitse kahta vanhempaa, nyt noin kolmekymppistä, poikaansa Dani ja Joel Puolimatkaa.

Puolimatkan jutuista kuuluu katkeran vanhenevan miehen kiukku: jos Tapio tuntee itsensä kaltoin kohdelluksi, niin kaikkien muidenkin tulee tuntea olonsa mahdollisimman kurjaksi. Jos Puolimatkan ensimmäinen vaimo on pistänyt Tapiolle luun kurkkuun, niin on vain moukkamaista pistää  vahinkoa kiertämään.

Nyt kolmekymppisten Puolimatkan poikien ollessa lapsia, Tapio teki ensimmäistä väitöskirjaansa käytännöllisestä filosofiasta. Tuohon aikaan Puolimatkan nykyinen vaimo, Mia, oli vielä teini. Mia on syntynyt vuonna 1970. Myöhemmin Tapio teki vielä toisenkin väitöskirjan. Siitä hänelle pisteet.

Kahden vanhemman lapsen ollessa noin 10-vuotiaita Tapio matkusti Yhdysvaltoihin muutamaksi vuodeksi vierailevaksi tutkijaksi ja luennoitsijaksi. Tapion määränpää oli South Bend, Indiana, ja siellä konservatiivinen, pääasiallisesti katolinen, opinahjo nimeltä Notre Dame University. Niinä aikoina Tapsa tutustui mm. Alvin ja Plantingaan ja muihin konservatiiveihin. Ei ole siis lainkaan yllättävää, että Tapio toistaa sanasta sanaan amerikkalaisen uskonnollisen oikeiston retoriikkaa. Tämä tekee Puolimatkan näkemyksen oudoksi koskien sitä, että sukupuolineutraalia avioliittoa käsittelevässä suomalaisessa – ja miksei kansainvälisessäkin - debatissa olisi käytetty harhaanjohtavaa retoriikkaa. Tapiolta kaltaiselta oppineelta olisi odottanut vähän parempaa suorituista kuin noin heikkoa projektiota.

Näistä vanhemmista Tapion lapsista Dani toimii Suomen Tunnustuksellisen Luterilaisen Kirkon pastorina. Dani on koulutukseltaan teologian maisteri. Tuo STKL on kovin konservatiivinen puulaaki, jolla on ainakin ennen ollut yhteyksiä Missouri Synodiin, joka taas mutkan kautta kuuluu Leo Mellerin putiikin esikuviin.

Kaikille noille em. putiikeille ja puulaakeille on täsmälleen samat sanakäänteet kuin mitä Tapio itsekin käyttää. Kääntyypä Tapsa mihin suuntaan tahansa, niin hän on joka puolelta ympäröity uskonnollisen oikeiston propagandalla. Ja sitähän Tapio mielellään levittää.

Joel Puolimatkasta ei ole senkään vertaa julkista informaatiota kuin veljestään Danista. Tapio sentään mainitse yhden kirjansa – Uskonto, tiede ja evoluutio - esipuheessa Joelin.

Hyvin on Tapio yrittänyt häivyttää menneisyytensä siinä kuitenkaan onnistumatta. Ehkä Mia Puolimatka on niin kärttyinen Tapion kahdelle vanhimmalle lapselle, että aihetta ei juuri sovi edes puhua.

Jos Tapio nyt sitten sattuisi olemaan eronnut tai vaikka leski, niin sitä suuremmalla syyllä Tapion tulisi olla ylpeä lapsistaan; varsinkin kun Dani on valinnut pappisuran. Mutta kun menneisyydessä on jotain mörköjä ja luurankoja, niin ehkä Tapio on ajatellut unohtaa koko asian toivoen, ettei kukaan huomaa.

Perhedynamiikka taisi mättää Tapion entisessä perheessä ja ei se taida olla ihan kunnossa nykyisessäkään perheessä.

Kaiken lisäksi Danilla on ainakin yksi lapsi, joten Tapio voisi keksittyä vaikka lapsenlapsensa kanssa leikkimiseen sen sijaan, että kiljuu palstoilla vaatien keskustelua, mutta itse pakenee paikalta kun jotain omaa näkemystä pitäisi uskottavasti puolustaa.


Tapion poika Dani Puolimatka kertoo tuossa alle olevan linkin takana dokumentin (alkaa sivulta 26) perusteella seuraavaa:

Tieni Jumalan lapsena alkoi, kun minut kastettiin kansankirkkoon vauvana vuonna 1986.

Isäni rohkaisemana aloin myös lukea Raamattua systemaattisesti läpi. Jossain vaiheessa vähän ennen yläasteen alkamista olin kuitenkin lakannut lukemasta Raamattua. Emme myöskään käyneet perheenä säännöllisesti jumalanpalveluksessa, enkä isän houkutteluista huolimatta suostunut lähtemään hänen mukaansa kirkkoon.

Niinpä uskoni alkoi pikku hiljaa hiipua. Jossain vaiheessa menetin täysin uskoni, vaikka en koskaan sinänsä kieltänytkään Jumalan olemassaoloa.

Lapsemme tykkäsivät käydä kirkossa ja pyhäkoulussa.



Lähde josta Danin lausahdukset on koottu:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti