Eduskuntavaalien
2019 edellä lanseerattiin sellaisetkin ilmaisut kuin kristillissosiaalinen ja kansallismielinen
arvokonservatismi. Näihin käsitteisiin sisältyy paradoksaalisuutta sekä
kaikinpuolista epäeettisyyttä.
Kristitty ei voi
olla kansallismielinen, jos ottaa lähetyskäskyn tosissaan. Lähetyskäsky on jo
itsessään globalismia ja lähetyskäskyn kirjaimellinen noudattaminen edellyttää
kristillistä teonomiaan perustuvaa teokraattista globaalia hallintotapaa. Tässä
asiassa amerikkalainen uskonnollinen oikeisto on kunnostautunut erinomaisesti.
Edellisen
johdosta lähetyskäsky on imperialistinen ja tämä voidaan todeta historiallisten
tapahtumien perusteella. Lähetyskäskyn perusteella on kansallisia kulttuureja
tuhottu, luonnonvarat ryövätty imperialistisin tarkoituksin. Lopulta on
vahvistettu se, että ryöstön kohteeksi joutuneet pysyvät tulevaisuudessakin
niinä-joilla-ei-ole (have-nots)
Arvokonservatismi
on sekin jo käsitteenä ongelmallinen. Jos jollakin ajanhetkellä jotkin
konservatiiviset arvot olivat voimissaan, niin mikä tuo aika oli? Vuosi 30?
Vuosi 1000? Mikä? Edes itsensä arvokonservatiiveiksi identifioivat eivät ole
tästä yksimielisiä.
Kristillissosiaalinen
ideaali tarkoittaa ehkä status quon paaluttamista ikuisesti vallitsevaksi
yhteiskuntapoliittiseksi toiminnaksi. Tässäkin ne-joilla-on (haves) asettuvat
vastustamaan kristinuskon dogmien perusteella niiden-joilla-ei-ole (have-nots)
aseman parantamista. Tavoitteena kristillisellä sosiaalisuudella on tietenkin
niiden-joilla-on etuoikeutettu asema ja vielä siten, että niiden-joilla-ei-ole
huonompi asema legitimoidaan vaikka sitten uskonnnolla.
Omana elinaikani
ainoa radikaali kristillinen liike, joka on pyrkinyt parantamaan niiden asemaa
joilla ei ole, oli Latinalaisen Amerikan vapautuksen teologia. Monen liikkeen
parissa työskennelleet olivat marxilaisia pappeja. Tällainen status quon
horjuttaminen ei tietenkään sopinut niille-joilla-on (lue: amerikkalaisille
yrityksille) vaan vapautuksen teologia murskattiin väkivaltaisesti ja
oikeistodiktatuurien valta betonoitiin. Tämä on vielä nykyäänkin vallitseva
tilanne ja amerikkalaiset ne-joilla-on saavat ottaa Latinalaisen Amerikan ja
Lähi-idän pakolaisongelman piikkiinsä. Oikeastaan ne-joilla-on ovat tyytyväisiä
nykyiseen kaoottisuuteen, sillä kaaoksen keskellä elävät ne-joilla-ei-ole
tuskin pystyvät organisoitumaan siten, että niiden-joilla-on etuoikeudet
vaarantuisivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti